به گزارش پارس نیوز، 

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در پی مشکلات به وجود آمده در استان بصره و برخی تعرض‌ها به ادارات رسمی و دفاتر احزاب و هیئت‌های دیپلماتیک، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در راس هیئتی بلندپایه به این استان سفر کرد تا بحران شکل گرفته در این استان را مهار کند.

به گفته برخی منابع مطبوعاتی و شاهدان عینی، همزمان با سفر العبادی گروهی بزرگ از نیروهای ارتش و حشد شعبی به این استان وارد شدند تا کنترل وضعیت امنیتی این استان نفت خیز را در دست بگیرند.

به گفته این منابع، العبادی به محض ورودش به استان بصره همانند سابق به ساختمان دولتی که در پی اعتراضات آسیب دیده و بخش‌هایی از آن در آتش سوخته بود، نرفته و در مقر فرماندهی عملیات بصره کنفرانس مطبوعاتی داشت.

العبادی در این کنفرانس مخالفت خود را با تعرض‌های انجام شده علیه کنسولگری‌ها و دفاتر هیئت‌های دیپلماتیک در بصره ابراز داشته و گفت: ما برای عمل به تصمیمات کابینه درباره بصره به اینجا آمده‌ایم و معتقدیم بدون برقراری امنیت امکان ارائه خدمات وجود ندارد.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه بنا بر درخواست استان بصره نیروهای امنیتی دیگری به این استان منتقل شده‌اند، تاکید کرد: امنیت در بصره برقرار است.

العبادی در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی عراق ضمن تقدیر از همکاری‌های موجود میان ساکنان بصره و نیروهای امنیتی اظهار داشت: ما برای همکاری با مردم و چهره‌های برجسته بصره در راستای ارائه خدمات به این استان آمده‌ایم. بصره در دوره گذشته از مدیریت مناسبی برخوردار نبوده است و ما تا زمانی که طرح‌های خدماتی در این استان اجرا نشوند، بصره را ترک نخواهیم کرد.

العبادی و هیئت همراهش در نشستی با استاندار بصره، رئیس شورای استانداری و تعدادی از مسؤولان این استان، وضعیت خدمات رسانی به ویژه مساله آب شرب را مورد بررسی قرار دادند.

همزمان صدها تن از ساکنان بصره با شرکت در تظاهراتی مسالمت آمیز مخالفت خود را با سفر العبادی به این استان ابراز داشته و تاکید کردند، العبادی بخشی از این مشکل و نه راه حل آن است.

منصور التمیمی، از نمایندگان سابق بصره نیز اظهار داشت: سفر العبادی سفری سیاسی و نه خدماتی است و این سفر از طرف بیشتر گروه‌های مردمی بصره مورد استقبال قرار نگرفت. او باید بودجه‌ای را به بصره اختصاص دهد و قانون استان‌ها به شماره 21 سال 2008 را اجرا کند.

ضرغام المالکی، از شیوخ بصره نیز تاکید کرد: سفر العبادی و هیئت همراهش در پی فشارهای ساکنان بصره انجام شد. العبادی دو گزینه پیش روی خود دارد یا اینکه ساکنان بصره را به عنوان شهروندان درجه دو در نظر بگیرد و یا اینکه با آنها به عنوان ضامن امنیت کل عراق تعامل کرده و فرصت‌های شغلی را برای جوانان آنها فراهم کند.

همزمان با ورود العبادی به بصره، حسن الجحیشی، نماینده ائتلاف سائرون به دولت بغداد نسبت به بازداشت هر تظاهرکننده‌ای هشدار داده و بر مخالفت ائتلافش با هرگونه اقدام خودسرانه یا بازداشت تظاهرکنندگان بی‌دفاع که خواستار حقوقشان هستند، تاکید کرد.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر این ائتلاف آمده است، ائتلاف سائرون که از سوی مقتدی صدر، رهبر جوان شیعه حمالیت می‌شود، هرگز اجازه نخواهد داد به تظاهرکنندگان آسیبی وارد شود و ما به دولت نسبت به هرگونه اقدامی برای بازداشت آنها جهت سرپوش گذاشتن بر شکستش در ارائه ساده‌ترین خدمات هشدار می‌دهیم.

دبیرخانه کابینه عراق در بیانیه‌ای از موافق کابینه با ساخت هشت تصفیه‌خانه آب در استان بصره خبر داد.

در این بیانیه آمده است، استاندار بصره با هماهنگی طرف‌های مربوطه، مسؤولیت اجرای این طرح را بر عهده خواهد داشت و بررسی فنی اجرای این طرح را ظرف یک ماه از تاریخ صدور آن به حیدر العبادر، نخست وزیر عراق ارائه دهد.