به گزارش پارس نیوز، 

شیخ 'قیس الخزعلی' دبیرکل گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق و از متحدان اصلی فراکسیون الفتح سه روز قبل از ارسال این نامه برای صدر پرده برداشت و همزمان اتفاقات بصره در پنجشنبه و جمعه گذشته (15 و 16 شهریور ماه) کاتالیزوری برای تسریع تغییر در آرایش سیاسی عراق شد.
به اعتقاد کارشناسان اعلام موضع واحد سائرون و الفتح در سلب اعتماد از دولت حیدر العبادی و درخواست استعفای این دولت توسط این دو فراکسیون بزرگ پارلمانی، نه تنها این دو را بیش از پیش به هم نزدیک کرده بلکه از همه مهمتر طرح شوم آمریکایی - سعودی برای تشکیل دولت جدید عراق را با شکست مواجه کرد.
موضع صریح سیاسی روز دوشنبه آیت الله سیستانی در خصوص ویژگی های نامزد آینده نخست وزیری عراق به اعتقاد برخی شخصیت ها از جمله شخص قیس الخزعلی، تیر خلاص به طرح آمریکا در عراق به شمار می رود.
همان طور که 'ابومهدی المهندس' نایب رییس تشکیلات الحشد الشعبی شنبه شب گذشته (17 شهریورماه) گفته بود، طرح آمریکا در عراق اصرار بر نخست وزیری یک فرد مشخص بر عراق بود که همه گزارش ها حاکیست این فرد مورد نظر واشنگتن، حیدر العبادی بوده است.
حیدر العبادی که - به باور برخی ناظران عراقی - در پایان دوره مسوولیت اش به عنوان نخست وزیر همه امیدهایش برای تصدی مجدد پست نخست وزیری را بر باد رفته می بیند، اکنون گزارش ها حاکیست که قصد آخرین سفر را به واشنگتن دارد شاید آنجا به بارقه امید تازه ای دست پیدا کند.
در چنین اوضاع و احوالی که فعلا طرح آمریکایی - سعودی از روی میز رایزنی های سیاسیون عراق برای تشکیل (ائتلاف) فراکسیون بزرگ و دولت جدید خارج شده، همه شواهد و قرائن و اظهار نظرها حاکیست که دو فراکسیون سائرون و الفتح در حال نزدیک شدن مجدد به همدیگر هستند.
در واقع این دو فراکسیون در 22 مرداد ماه گذشته وقتی هادی العامری و مقتدا صدر در نجف اشرف تشکیل فراکسیون واحد را اعلام کردند، به هم نزدیک شده بودند اما دخالت های واشنگتن و سعودی ها، این آرایش سیاسی را در جریان نشست 28 مردادماه که به نشست 'هتل بابل' در عراق شهرت یافته است، برهم زد.
آمریکا در طول ماه های گذشته کوشیده بود که با ایجاد یک فراکسیون مورد حمایت خود از سائرون (مقتدا صدر) و النصر (حیدر العبادی) به علاوه الوطنیه (ایاد علاوی) و جریان حکمت(عمار حکیم)، دو فراکسیون الفتح و دولت قانون (نوری المالکی) را به دلیل همگرایی این دو با جبهه مقاومت از دولت آینده عراق دور نگه دارد و در عین حال زمینه را برای تصدی مجدد نخست وزیری حیدر العبادی مهیا کند و نشست هتل بابل بستر این اتفاق بود.
آمریکا به دلیل نزدیکی الفتح و دولت قانون به الحشد الشعبی و گروه های مقاومت و همراهی با جبهه مقاومت در منطقه، تمام تلاش خود را کرد که کردها و عرب های سنی را متقاعد به پیوستن به ائتلاف مورد حمایت خود کند، اما تجربه تلخ کردها و سنی ها از بدعهدهای واشنگتن از جمله عواملی بود باعث شد که این بار در برابر آن مقاومت کنند.
گرچه تغییر مستمر آرایش سیاسی در عراق در طول 4 ماه گذشته از نگاه 'واثق الهاشمی' کارشناس برجسته سیاسی عراق، امر خوشایندی نیست، اما از طرفی این اعتقاد عمومی وجود دارد که واقعی ترین ائتلاف سیاسی در عراق اتحاد الفتح و سائرون برای تشکیل دولت آینده است.
سائرون با 54 کرسی و الفتح با 48 کرسی دو پیروز بزرگ انتخابات 22 اردیبهشت ماه هستند که اتحاد آنها زمینه پیوستن آسودگی خاطر کردها، عرب های سنی و دیگر گروه ها را به این فراکسیون بزرگ و تشکیل دولت جدید فراهم می کند.
'عامر الفایز' از اعضای الفتح گفته است که گفت وگوها میان مقتدا صدر (سائرون) و هادی العامری (الفتح) در مورد تشکیل فراکسیون بزرگ هرگز قطع نشده و همچنان این ارتباطات و تماس ها جریان داشته است.
در همین راستا 'جواد الموسوی' از فراکسیون سائرون اظهارات الفایز را در خصوص ادامه گفت و گو بین دو رهبر الفتح و سائرون تایید کرده است.
'حنین قدو' عضو الفتح نیز خاطرنشان ساخته است که نزدیکی بین الفتح و سائرون، مسئله تشکیل (ائتلاف)فراکسیون بزرگ پارلمانی و دولت جدید و انتخاب هیات رییسه پارلمان را تعیین تکلیف خواهد کرد.
به گفته وی، یکسانی آراء الفتح و سائرون در خصوص استعفای حیدر العبادی و کابینه او، گام نخستی برای نزدیکی بیش از پیش این دو فراکسیون به منظور تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی بوده است.
همزمان حتی رسانه های سعودی از جمله روزنامه 'الحیات' از احتمال شکل گیری مجدد ائتلاف سائرون و الفتح خبر داده و گفته است که پنج طیف بزرگ شیعی (الفتح، دولت قانون، جریان صدر، جریان حکمت و النصر) به زودی گردهم خواهند آمد تا در خصوص نامگذاری نخست وزیر آینده به تفاهم برسند.
اکنون که فضای سیاسی از هرحیث برای نزدیکی سائرون و الفتح مهیا شده این سوال باقی می ماند که آیا حیدر العبادی همچنان - چنان که برخی منتقدان او می گویند - تمام شرطبندی خود را بر اسب بازنده آمریکایی - سعودی می گذارد یا براساس منافع کشورش به این ائتلاف ملی (الفتح و سائرون) - بدون چشمداشت به پست نخست وزیری- باز خواهد گشت.
در این میان به نظر می رسد مقتدا صدر نیز از آنچه سر ناسازگاری با نوری المالکی خوانده می شود دست بر می دارد و ائتلاف دولت قانون نیز بخشی از این ائتلاف بزرگ ملی خواهد شد یا اینکه المالکی در مرحله جدید سیاسی عراق، با دیگر همفکر سیاسی خود (حیدر العبادی) نقش اپوزیسیون را در پارلمان بازی خواهد کرد.
کارشناسان در عراق معتقدند که ائتلاف سائرون و الفتح گرچه ممکن است نتواند برخی از بازیگران مهم سیاسی صحنه عراق را در خود بگنجاند اما می تواند تضمین کننده شکل گیری یک دولت قوی نزدیک به محور مقاومت و دور از طرح شوم آمریکایی - سعودی باشد.
این اعتقاد وجود دارد که برخی از رهبران سیاسی حاضر شده اند به بهای ماندن عراق در جبهه مقاومت و دور کردن طرح های شوم خارجی از عراق، هزینه های شخصی دور بودن از قدرت را بپذیرند.
این اعتقاد وجود دارد که بعد از شکست های زنجیره وار آمریکایی ها و سعودی ها در طول سنوات گذشته در سوریه، یمن و لبنان، شکل گیری ائتلاف الفتح و سائرون به معنی پیروزی دیگری برای جبهه مقاومت در عراق و شکست و ناکامی سنگینی برای سعودی ها و آمریکایی ها در منطقه به شمار خواهد رفت.
کارشناسان اکنون این سوال را مطرح می کنند که در صورت موفقیت ائتلاف جدید، محور آمریکایی - سعودی بعد از این سرافکندگی بزرگ در عراق، در قبال این کشور و دولت جدید آن چه موضعی اتخاذ خواهند کرد و اینکه آیا جبهه مقاومت و نخست وزیر جدید و افکار عمومی عراق خود را برای چالش های جدید احتمالی ناشی از این ناکامی آماده کرده اند؟
خاورم *10*353*380*