به گزارش پارس نیوز، 

جان بولتون که امشب و در نخستین سخنرانی مهم خود پس از تصدی پست مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ سخن می گفت، در واکنش به تصمیم دادگاه بین المللی کیفری برای تحقیق درباره جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان اعلام کرد که ایالات متحده از هر وسیله ای که لازم باشد برای حفاظت از شهروندان خود و شهروندان کشورهای متحدش در مقابل اقدامات "ناعادلانه" این "دادگاه نامشروع" استفاده خواهد کرد.

بولتون با بیان این که دادگاه بین المللی کیفری پا را از حد خود فراتر گذاشته، از این نهاد حقوقی لاهه به عنوان مجموعه ای "ناکارآمد، غیرمسئول و خطرناک" نام برد.

وی افزود: «ما با دادگاه بین المللی کیفری همکاری نخواهیم کرد. ما هیچ کمکی به دادگاه بین المللی کیفری نخواهیم رساند. ما به دادگاه بین المللی کیفری نخواهیم پیوست.»

بولتون در ادامه با بیان اینکه آمریکا این دادگاه را به حال خود رها می کند تا بمیرد، گفت که دادگاه بین المللی کیفری پیش از این هم به خاطر نیات و اهدافش، برای آمریکا مرده است.

به گزارش دیلی بیست، بولتون دادگاه بین المللی کیفری را تهدید به تحریم کرده و از تلاش این نهاد برای تحقیقات در مورد جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه فلسطینیان به شدت انتقاد کرد و گفت با هر اقدامی که این دادگاه علیه اسرائیل انجام دهد، مقابله خواهد کرد.

سخنان وی پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دفاتر دیپلماتیک دولت فلسطین در واشنگتن را به دلیل تقاضای فلسطین از دادگاه بین المللی کیفری برای تحقیق درباره جنایات اسرائیل تعطیل می کند.

دونالد ترامپ پیش از این هشدار داده بود در صورتی که دادگاه بین المللی کیفری بخواهد تحقیقات درباره جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را ادامه دهد، موضع سختگیرانه‌ای را علیه این دادگاه اتخاذ خواهد کرد و تحریم‌هایی را علیه قضات آن اعمال می‌کند.