به گزارش پارس نیوز، 

 روز پنجشنبه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص اتهامات اخیر انگلیس به روسیه مبنی بر دست داشتن این کشور در حادثه شش ماه پیش در سالزبری که منجر به مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس روس، دخترش و یک پلیس شد، توضیحاتی ارایه داد.
«ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس دیروز (چهارشنبه) در مجلس عوام این کشور گفت که تحقیقات دستگاههای امنیتی این کشور نشان می‌ دهد دو مامور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روسیه در خاک انگلیس دست داشته‌اند.
به گفته وی، دوم ماه مارس گذشته افرادی با نام‌های مستعار 'الکساندر پتروف' و 'روسلان بوشیروف' با هدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن می‌شوند.
وی افزود، این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقر شده که بر اساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌ شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت 2 و 30 دقیقه ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و 4 و 10 دقیقه این شهر را ترک می‌کنند.
نخست وزیر انگلیس گفت: آنها متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت 11 و 58 دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قرار می‌دهند.
می گفت: بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها بوده است.
نخست‌ وزیر انگلیس در ادامه بیان کرد که متهمان در حدود ساعت 4 و 45 دقیقه به لندن بازگشته و متعاقباً ساعت 10 و 30 دقیقه با پرواز اس یو 2585 از فرودگاه هیترو لندن راهی مسکو می‌ شوند.
«می» مدعی شد که این تحقیقات شواهد کافی را برای دادستانی انگلیس مهیا ساخته تا این دو فرد مجرم را شناسایی کند.
رسانه های انگلیس در ادامه تصاویر دوربین های مداربسته از دو فرد به ظاهر روس منتشر کرده اند و از مردم برای کسب اطلاعات در خصوص آنها درخواست کمک کرده اند.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما معتقد است که اسامی و عکس های منتشر شده به عنوان مدرک از سوی انگلیس همخوانی ندارند.
وی با اشاره به تصاویر منتشر شده از دو مظنون روس گفته است: دوربین مدار بسته از دو نفر در یک زمان مشخص به صورت انفرادی در هنگام عبور از یک راهرو عکس گرفته است که مشخص می کند عکس ها ساختگی است.
در تصاویری که شبکه ان.ت.و روسیه به نقل از رسانه های انگلیسی منتشر کرده است، دو مظنون روس به صورت انفرادی اما در یک زمان (ساعت 16 و 22 دقیقه و 43 ثانیه) از مقابل دوربینی که موفق به ضبط تصاویر انفرادی آنها شده است، رد می شوند که از نظر علمی غیرممکن است.
زاخارووا به کنایه گفته است، احتمالا ماموران سازمان مرکزی اطلاعات ارتش روسیه آموزش «راه رفتن همزمان» دیده اند که برای ما هم این توانایی آنها سوال برانگیز شده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه به احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه روسیه اشاره کرد و گفت: از او خواسته شد که اطلاعات بیشتری از دو فردی که به آنها مظنون شده اند، ارایه دهند که او جواب رد داده است.
زاخارووا ادامه داد: روسیه با وجود رفتار بی ادبانه مقامات انگلیس، برای همکاری با این کشور برای مشخص شدن حادثه اسکریپال آمادگی دارد.
سرگئی اوشاکف دستیار رئیس جمهوری روسیه نیز با رد اتهامات اخیر لندن در این خصوص گفته است که درک اینکه انگلیسی ها با این کار خود چه پیامی می خواهند به مسکو بدهند برای ما مشکل است.
وی گفت: شواهد ادعایی و تصاویر منتشر شده انگلیس را دیده ایم اما برای ما اسامی و تصاویر منتشر شده بی معنی است و باید گفت درک اقدامات انگلیس دشوار است.
الکساندر شولگین نماینده دایمی روسیه در سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز با رد اتهامات لندن گفته است که انگلیسی ها نمی توانند با چنین روش هایی روسیه را به حادثه سالزبری ربط دهند چرا که روسیه هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد.
در طرف دیگر، نیل باسو رییس واحد مبارزه با تروریسم پلیس لندن معتقد است که الکساندر پتروف و روسلان بوشیرف رسما به تلاش برای قتل سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا از طریق مسموم کردن آنان با ماده شیمیایی نوویچوک در شهر سالزبوری در تاریخ ٤ مارس سال جاری متهم شده‌ اند.
براساس گزارش رسانه های انگلیسی، اتهام دیگر آنان اقدام به قتل یک مامور پلیس است که هنگام کمک به این پدر و دختر به این ماده سمی آلوده و به شدت مصدوم شد.
رسانه های انگلیسی تاکنون به دلیل همزمانی تصاویر منتشر شده از مظنونان روس توسط پلیس لندن هیچ اشاره ای نکرده اند.
سرگئی اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 ( 1385)به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد.
او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 گزارش داده است.
خرداد ماه گذشته نیز دو تبعه انگلیسی در منطقه امزبری در نزدیکی سالزبری براثر تماس با ماده‌ای به سرنوشت اسکریپال ها دچار شده و بعدا اعلام شد که یکی از این افراد جان‌ باخته است.
پلیس در این پرونده معتقد است که این افراد بر اثر تماس با نوویچوک مسموم شده‌اند.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه چندی پیش‌ گفته بود که دولت انگلیس آگاهانه و عمدا خط‌ مشی تخریب روابط با روسیه را در پیش ‌گرفته است.
اروپام ** 1346 *شبس*1613*