به گزارش پارس نیوز، 

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) طی بیانیه‌ای در پارلمان این کشور بار دیگر بعد از شش ماه از حمله «سالزبری»، دولت روسیه را به حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس‌تبار در خاک انگلیس متهم کرد.

ترزا می‌گفت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته پلیس و نیرو‌های امنیتی انگلیس مدارکی وجود دارد که معلوم می‌شود دو فرد از افسران روسیه با ورود به انگلیس و اقامت در هتلی در «واترلو»، گاز «نوویچوک» را با خود به سالزبری برده و به «سرگئی اسکریپال» و دخترش در مقابل مرکز خرید این شهر حمله کرده‌اند. وی گفت: در بررسی محل اقامت این دو نفر در هتل واترلو رد گاز نوویچوک یافت شده است.

ترزا می‌مدعی شد این دو فرد به نام‌های «الکساندر پتروف» و «روسلان باشیروف» بعد از این حمله به روسیه بازگشته‌اند و انگلیس خواستار تحویل آن‌ها است و در صورتی که این دو نفر از روسیه خارج شوند، لندن تمام تلاش خود را برای دستگیری‌شان به کار خواهد گرفت.

نخست وزیر انگلیس در ادامه ادعا کرد دولت روسیه عامل حمله سالزبری بوده و تنها روسیه انگیزه و امکانات تهیه گاز نوویچوک را دارد. این گاز اعصاب در حمله سالزبری منجر به مسمومیت اسکریپال و دخترش و بعد در حادثه «امزبری» منجر به مسمومیت یک مرد و جان باختن یک زن شده است.

خانم می‌گفت: دو تبعه روس که عامل حمله سالزبری معرفی شدند، عضو سازمان «جی. آر. یو» هستند که آژانس اطلاعات نظامی روسیه است. وی تاکید کرد این افراد باید در انگلیس محاکمه شوند.

ترزا می‌همچنین گفت که انگلیس به همراه متحدانشان برای مقابله با این اقدامات روسیه همکاری می‌کند و تحریم‌هایی را که شش ماه قبل بعد از حادثه سالزبری اعمال کرد، ادامه می‌دهد.

بعد از حمله گاز اعصاب که ماه مارس سال جاری میلادی در سالزبری علیه جاسوس سابق روس‌تبار انجام گرفت، انگلیس فورا انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت و ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرد. در مقابل روسیه این اتهام را رد و درخواست کرد کمیته مشترکی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شود که با مخالفت لندن مواجه شد.