به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش ایرنا ؛ حدود ساعت 18 روز چهارشنبه 14 شهریورماه جاری انفجاری بر اثر حمله یک عامل انتحاری در داخل باشگاه ورزشی « میوند» معروف به «معلم» در محله « قلعه ناظر» در منطقه دشت برچی در غرب کابل رخ داد که در آن جوانان ورزشکار و تماشاگران ناظر بر مسابقاتی که در جریان بود هدف قرار گرفتند.
نیم ساعت بعد از آن به گفته مقامات امنیتی و شاهدان عینی، عامل انتحاری دوم با خودروی بمب گذاری شده پس از گذشتن از دو ایستگاه، ایست و بازرسی، خود را به حلقه سوم که آخرین مانع برای ورود به محل انفجار اول بود رساند.
در این محل خبرنگاران برای پوشش رخداد اول و شهروندان نگران از وضعیت فرزندانشان در ورزشگاه تجمع داشتند و وقتی مهاجم به دستور پلیس صندوق عقب خودرویش را باز می کند، انفجار صورت می گیرد که تاکنون 25 کشنه 80 زخمی تن دی پی داشته است که در میان کشته و زخمی ها به فعالان رسانه نیز هستند اما برخی منابع غیر رسمی می گویند که تعداد کشته ها بیش از این است ولی به علت منقطع شدن بدن کشته ها امکان تفکیک و تشخیص دقیق در ساعات نخست ناممکن است.
نهاد ریاست جمهوری افغانستان دقایقی بعد از این حملات به عنوان نخستین واکنش، بلافاصله با صدور بیانیه ای این اقدام جنایت کارانه را محکوم کرد و آن را جنایت بشری و حمله به آزادی بیان خواند و ضمن ابراز همدردی با مجروحان و تسلیت به بازماندگان قربانیان دستور بررسی حادثه را به مقامات مربوط داد.
«امر الله صالح» مشاور اسبق امنیت ملی افغانستان ساعتی بعد از این حمله جنایتکارانه که مسئولیتش را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است در صفحه اجتماعی خود در فضای مجازی نوشت که دیگر نمی توان منتظر دولت ماند و به آن امید نیست و آماده است به شهروندان هزاره آموزش های اطلاعاتی و امنیتی را به منظور تامین امنیت خودشان بدهد.
او با توجه به تکرار حملات مشابه در این منطقه از کابل که به فراوانی جمعیت اقوام هزاره و شیعیان مشهور است نوشت که اکنون واضح است، شما محاسبه شده و به عمد قتل عام می شوید و یک پروژه است.
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان که خود از هزاره های این کشوراست در واکنش به حملات انتحاری دیشب می گوید که کشتار هزاره ها دیگر حادثه نیست بلکه یک امر کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده است و از این رو تامین امنیت مردم نیز نیازمند تدابیر راهبردی و برنامه ریزی دقیق است.
«محمد سرور دانش» در پیام خود با اشاره به این حمله و حملات پیشین در غرب کابل گفته دشمنان مردم افغانستان هر روز جنایت و فاجعه ای خلق می‌کنند تا مردم را از مسیر موفقیت و تلاش برای آینده بهتر ناامید کنند، اما دشمنان جز سرافکندگی دستاوردی نخواهند داشت.
او تاکید دارد « اما با این هم، نیروهای امنیتی کشور و حکومت افغانستان هرگز نمی‌توانند در برابر مسوولیت‌های اولیه و اساسی‌شان در قبال تأمین امنیت مردم غرب کابل انجام وظیفه نکنند.»
«محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز در همین ارتباط می گوید که دولت و نهاد های امنیتی هیچ برنامه ای برای مدیریت اوضاع و مهار این گونه حملات و تامین امنیت جان شهروندان ندارد.
او با انتشار بیانیه ای نوشت که « وقوع این حملات نشان داد که دشمنان قسم خورده مردم افغانستان از هیچ فرصتی فروگذار نیست و با هدف قرار دادن تجمع مردم از یک طرف برای جامعه ترس و رعب ایجاد می کنند و از سوی دیگر در تلاش ایجاد شکاف های مذهبی و قومی در کشور هستند.»
شاید جالب ترین واکنش را به جنایت روزگذشته ( چهارشنبه ) در کابل گروه تروریستی طالبان نشان داد و با صدور بیانیه ای ضمن تبرئه خود از دخالت در این حملات آن را محکوم کرد.
«فرامرز تمنا» یک فعال سیاسی، استاد دانشگاه و از کارمندان دستگاه دیپلماسی افغانستان که شایعه نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری شنیده می شود هم در واکنش به حمله های انتحاری روز گذشته کابل، با انتشار یادداشتی، خطاب به « محمد اشرق غنی» رییس جمهوری افغانستان گفته که حداقل نیمی از وقتی را که صرف مسایل قومی و زبانی و محدود کردن رقبا می‌کنید به کشور «دوم» خود افغانستان اختصاص دهید.
او در تشریح دلایل وضعیت نا امنی در افغانستان نوشته است، بسیاری از نخبگان اجرایی و سیاسی دولت فعلی هیچ عزم و اراده راسخی برای بیرون بردن کشور از بحران‌ها و مشکلات جاری ندارند.
وی تابعیت دوگانه مقامات دولت و نگاه فرصت طلبانه به اشتغال در افغانستان به خاطر حقوق های چند هزار دلاری را از دیگر دلایلی مشکلات برشمرد و نشان آن را عدم زندگی فرزندان و خانواده های مقامات دولت در داخل این کشور خواند.
تمنا حمایت از تروریسم را ابزار سیاست خارجی در برابر پاکستان دانست و در کشور آن را ابزار سیاست داخلی برای تسویه حساب‌های سیاسی، اقتصادی و قومی نامید.
او در بخش دیگری از متن خود طالبان را یک واقعیت در کشورش خواند و آنها را جز فرزندان افغانستان برشمرد و پیشنهاد داد خوب است بدون پرداخت هزینه های سنگین تر، برخی از مناطق افغانستان را که بیش‌ترین شباهت فرهنگی و ایدئولوژیک با طالبان دارند را در یک مکانیزم مبتنی بر حفظ تمامیت ارضی و زیر نظر ارگان‌های بین المللی به طالبان بسپاریم تا بخش عمده ای از خواسته های آنها برآورده شود.
او تفرقه قومی و مذهبی را سبب بقای بسیاری از رهبران قومی در قدرت نامید و نوشت که ‌چهل مقام که چهار دهه است سی میلیون جمعیت افغانستان را به گروگان گرفته اند باید به هر طریقی حذف کامل شوند.
او مشکل اصلی کشورش را بحران مدیریت دانست و وجود نخبگانی که برای منافع خود حاضرند تمام کشور را به بیگانه بفروشند.
غرب شهر کابل در منطقه دشت برچی روز چهارشنبه 24 مرداد ماه امسال نیز شاهد حمله انتحاری به یک آموزشگاه کنکور در حوزه 18 امنیتی پلیس بود که در آن 48 دانش آموز زیر بیست سال کشته شدند.
بر اثر انفجار انتحاری که روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه امسال در میان مراجعان به اداره صدور شناسنامه در منطقه قلعه ناظر کابل صورت گرفت 37 زن، مرد و بچه کشته و 57 تن دیگر زخمی شدند.
**آساق*1104*شبس*1488 **