به گزارش پارس نیوز، 

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد مسأله آوارگان سوری مربوط به حال حاضر نیست بلکه مدتهاست مطرح شده و طرف لبنانی حدود سه سال پیش درباره آن صحبت کرد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، وی گفت: برخی از این پرونده به عنوان اهرم فشاری علیه دولت سوریه برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند، اما برای حل پرونده آوارگان، جایگزینی جز ارتباط مستقیم لبنان و سوریه وجود ندارد.

سفیر روسیه ادامه داد: اگر تروریسمی که همه را تهدید می‌کند در سوریه و منطقه نابود نشود در قفقاز، آسیای مرکزی و حتی اروپا گسترده می‌شود و به همین دلیل باید این مسأله حل شود.

زاسپکین گفت: مضمون اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیرامون ادلب در ارزیابی آمریکا از آنچه اتفاق می‌افتد، واضح و بنیادی است. آن‌ها درباره ادلب سر و صدا به راه انداختند تا از این مرحله برای مطرح کردن اتهامات بیشتر علیه روسیه، سوریه و ایران استفاده کنند، آن‌ها اکنون در راستای افزایش خسارت‌ها در ادلب کار می‌کنند، زیرا طرف دیگر (تروریست‌ها) را تأیید می‌کنند. در برهه اخیر برای حل این مسأله تلاش کردیم و اصل اول را به تفاوت داشتن تروریست‌ها و دیگر طرف‌هایی که امکان مشارکت آن‌ها در روند سیاسی وجود دارد، قرار دادیم؛ ما برای دوری از افزایش خشونت‌ها با ترک‌ها در ارتباطیم.

سفیر روسیه سپس ادامه داد: نمی‌توانم برآوردی از آنچه اتفاق می‌افتد، داشته باشم، اما نشانه‌هایی مبنی بر قصد آمریکا برای حمله به سوریه با بهانه (استفاده دولت سوریه از سلاح) شیمیایی وجود دارد.

استان ادلب اوایل سال ۲۰۱۵ در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشور‌های منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت.

پس از آزادسازی نقاط متعددی در سوریه از جمله دیرالزور، ریف دمشق و سه استان جنوبی، و به دلیل آنکه برخی عناصر مسلح روند آشتی ملی را نپذیرفتند، به استان ادلب رفته‌اند و اکنون برخی آن را «انبار عناصر مسلح» می‌نامند. دو ائتلاف هیئة تحریر الشام (هتش) و «جبهة تحریر سوریا» بزرگ‌ترین گروه‌های اصلی در ادلب هستند که هر دو نتیجه اتحاد چند گروه هستند.