به گزارش پارس نیوز، 

مسائل مهمی همچون وضعیت سوریه، مبارزه با تروریسم و مسائل منطقه در دیدار امروز سرگی لاوروف و عادل الجبیر وزرای خارجه روسیه و عربستان در مسکو بررسی شد.

وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک پس از دیدار همتای سعودی خود، اعلام کرد که مسکو آمادگی کامل دارد تا در کنار عربستان با همه اشکال تروریسم مبارزه کند.

لاوروف با بیان اینکه «با عربستان، بر سر مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی توافق کردیم» یادآوری کرد که در این دیدار بر حاکمیت و استقلال سوریه تأکید کرده است.

لاوروف همچنین خبر داد که درباره سفر احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به عربستان در آینده نزدیک گفت‌وگو و برای هماهنگی این سفر، بحث و تبادل نظر شده است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، در این دیدار، درباره وضعیت منطقه «کاهش تنش» در استان ادلب در شمال غرب سوریه نیز گفت‌وگو و توافق شده که باید گروه‌های تروریستی از گروههایی که قصد دارند وارد روند سیاسی شوند، جداسازی صورت بگیرد. او اضافه کرد که از سازمان ملل می‌خواهد که شرایط را برای بازگشت آوارگان سوری فراهم کند.

لاوروف با انتقاد از سیاست آمریکا گفت: واشنگتن سیاست تحریک احساسات در خصوص ادلب را ادامه می‌دهد و مسکو تمایل دارد بداند دمشق بعد از آنکه سلاح شیمیایی خود را رها کرد، از کجا دوباره [می تواند] به دست آورده باشد؟.. آمریکایی‌ها که گفتند حملاتشان سلاح‌های شیمیایی سوریه را منهدم کرده پس چطور ارتش سوریه را به آماده‌سازی جهت حمله‌ای شیمیایی متهم می‌کنند؟

لاوروف افزود: اتهامات [جدید] به دمشق درباره آماده شدن برای حمله‌ای شیمیایی در ادلب، ساختگی است و هدفش جلوگیری از نابود شدن گروه‌های تروریستی در ادلب است.

به گفته وزیر خارجه روسیه، «آمریکا هدف تغییر رژیم‌هایی را که با آنان موافق نیست، بر مبارزه با تروریسم اولویت می‌دهد»... مسکو آماده همکاری با آمریکا برای همه مشکلات در سوریه، لیبی و کشورهای منطقه است اما واشنگتن شانه خالی می‌کند... ما آماده گفت‌وگو با همه طرف‌ها برای حل بحران‌های منطقه از جمله مسئله فلسطین نیز هستیم.

الجبیر: از افزایش تحریم ایران حمایت می‌کنیم

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری، گفت‌وگویش با همتای روس را سازنده توصیف و اعلام کرد که در دیدار با لاوروف، مسائلی مثل سوریه، یمن و اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل را بررسی کرده است.

الجبیر با متهم کردن ایران به حمایت از آنچه او آن را تروریسم خواند، توافق هسته‌ای با ایران را «ضعیف» توصیف کرد.

عادل الجبیر گفت:‌ درباره برجام، از ابتدا گفتیم که این توافق بسیار ضعیف است و از هیچ سازوکاری که از ساخت سلاح اتمی توسط ایران در آینده نزدیک جلوگیری کند، برخودار نیست، چراکه مفاد توافق در سال ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد و این ریسک را که ایران در مدت کوتاهی پس از آن بمب اتم بسازد را افزایش می‌دهد».

الجبیر افزود: این توافق همچنین نقش ایران در حمایت از تروریسم را محدود نکرده و از ساخت موشک‌های بالستیک توسط آن‌ها جلوگیری نمی‌کند. باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود. به رایزنی در این مورد ادامه می‌دهیم تا مسئله ایران حل شود.

در خصوص سوریه نیز وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه در این خصوص با همتای روس و ضرورت دستیابی به راهکاری سیاسی گفت‌وگو کرده، گفت، کشورش تلاش می‌کند معارضان را متحد کند.