به گزارش پارس نیوز، 

مقام‌های خزانه‌داری انگلیس ابراز نگرانی کردند که چنانچه قطر به تعهداتش عمل نکند، این قرارداد شش میلیارد پوندی میلیارد‌ها دلار خرج روی دست خزانه‌داری می‌گذارد. این نگرانی‌ها از قراردادی ناشی می‌شود که انگلیس در دسامبر گذشته با قطر برای فروش ۲۴ جنگنده مافوق صوت و نیز یک محموله تسلیحات، آموزش خلبان و نگهداری عقد کرد.

براساس ارزیابی آنها، این معامله به سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت از یک خریدار منجر شده و خطر تحریف سبد صادرات مالی انگلیس را که اداره اعتباری دولت است، به دنبال دارد.

غول دفاعی انگلیس موسوم به بی‌ای‌ای سیستمز رهبری این کمپین فروش را بر عهده داشت و در تاسیسات خودش واقع در لنکشایر این جنگنده‌ها را می‌سازد و هزاران شغل حرفه‌ای کار روی هواپیما را تضمین می‌کند. شرایط نهایی این توافق احتمالا به زودی مشخص می‌شود، اما هنوز توافق کامل روی آن انجام نشده است. با این وجود، یک سند افشا شده از وزارت خزانه‌داری انگلیس نگرانی‌هایی درباره این فروش و تاثیر آن بر منافع ملی انگلیس را فاش می‌کند.

برخی صادرات‌های تجهیزات نظامی انگلیس علنا از تعهد مالیات‌دهندگان انگلیسی برای حفاظت از شرکت‌های انگلیسی استفاده می‌کنند تا در صورت قصور خریدار آن‌ها متحمل ضرر مالی نشوند. قطر طی دو سال گذشته بر سر دعوا با همسایگانش در حوزه خلیج فارس بسیار منزوی شده است. همین امر نگرانی‌هایی را درباره وضعیت اقتصاد این کشور به وجود آورده است.

قرارداد فروش این جنگنده‌های پیشرفته بزرگترین قرارداد صادراتی فروش پروژه تایفون در یک دهه گذشته است. گوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس در زمان امضای این قرارداد به همراه همتای قطری‌اش گفت: این جنگنده‌های پرقدرت مأموریت نظامی قطر برای مقابله با چالش‌هایی که هر دو ما در خاورمیانه در آن اشتراک داریم، حمایت از ثبات در این منطقه و برقراری امنیت در داخل را تقویت می‌کنند.