به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه 'تلگراف ایندیا' روز دوشنبه نوشت: واردات نفت هند از آمریکا مساله مهمی خواهد بود که در طول دیدار دوجانبه مقامات ارشد هند و آمریکا که از روز پنجشنبه در دهلی نو آغاز می شود به آن پرداخته خواهد شد. 

این روزنامه نوشت: هند علاقه مند به دریافت معافیت از آمریکا است و نتیجه این مذاکرات مسیر راهبردی انرژی هند را مشخص خواهد کرد زیرا آمریکا تاریخ 5 نوامبر (13 آبان) را زمان نهایی جهت پایان واردات نفت از ایران معین کرده است.

جیمز متیس وزیر دفاع و مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در هفته جاری به دهلی نو سفر کرده و با نیرمالا سیتارامان و سوشما سواراج همتایان هندی خود دیدار کنند.

این مذاکرات شامل مسائل مختلف منطقه ای و جهانی با تمرکز بر گسترش روابط راهبردی و امنیتی میان دو کشور خواهد بود.

یک مقام در وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود: هدف ما قطع کامل واردات نفت از ایران در اولین فرصت تا تاریخ چهار نوامبر است. آمریکا آماده همکاری موردی با کشورهایی است که واردات نفت خود از ایران را کاهش می دهند.

یک مقام ارشد هندی اعلام کرد، هند به طور کامل واردات نفت خود از ایران را متوقف نخواهد کرد و پس از دیدار با مقامات ارشد آمریکایی در هفته آینده، راهبرد خود در خصوص خرید نفت از ایران را نهایی خواهد کرد. 

وی افزود: تصمیم گیری به موضع آمریکا بستگی دارد. اگر واشنتگن موضع سخت و غیر قابل انعطاف پذیری اتخاذ کند شرکت های خصوصی که دارای منافع در این کشور هستند واردات نفت از ایران را متوقف خواهند کرد. ما انتظار داریم که آمریکا در رویکرد خود عقلانی عمل کند.

مقامات هندی گفتند: آمریکا می داند که ایران یک تامین کننده بزرگ نفت برای بسیاری از کشور ها از جمله هند است و قطع کامل واردات نفت از این کشور امکان پذیر نخواهد بود.

هند امیدوار است که با کاهش 30 تا 50 درصدی واردات نفت از ایران بتواند از تحریم های آمریکا معافیت دریافت کند.

هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، 80 درصد از نیاز خود به این کالا را از طریق واردات تامین می کند. ایران پس از عراق و عربستان سعودی سومین صادر کننده نفت به هند است و حدود 10 درصد از نیاز این کشور را تامین می کند.

هند در طول 12 ماه که از مارس سال گذشته آغاز شده است، حدود 22.6 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده است. سال گذشته این واردات 27.2 میلیون تن نفت خام بود. در طول سال مالی 2016-17 خرید نفت ایران توسط هند 11 میلیون تن افزایش داشته است. پالایشگاه های هند پس از لغو تحریم های ایران در سال 2015، به سرعت واردات نفت خود از این کشور را افزایش دادند.