به گزارش پارس نیوز، 

در حالی که یک روزنامه چاپ هنگ کنگ به نقل از منابعی در وزارت دفاع چین گزارش داده بود که پکن ساخت پایگاه نظامی در خاک افغانستان را آغاز کرده است سخنگوی وزارت خارجه این کشور گزارش را رد کرد.

به گزارش «رویترز»، پس از انتشار خبر آغاز احداث پایگاه نظامی چین در منطقه «واخان» افغانستان و تمایل پکن برای اعزام صد‌ها نظامی به این پایگاه توسط روزنامه «سات چاینا مرنینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین این گزارش را تکذیب کرد.

«هوا، چون یینگ» در یک کنفرانس خبری درباره احداث این پایگاه گفت که گزارش‌ها در این باره صحت دارد.

وی در رابطه با اعزام نظامیان چینی به افغانستان نیز گفت: از جایی که احداث پایگاه، آموزش (نیرو‌های افغان) و این وضعیت صحت ندارد، بنابراین هر چیز دیگری در این باره نیز صحیح نیست.

وی توضیحات بیشتری را در این باره اعلام نکرد و وزارت دفاع چین نیز به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداد.

این نخستین باری نبود که گزارش‌های از تمایل چین برای حضور نظامی در افغانستان منتشر می‌شود، اما چین تاکنون تمام این گزارش‌ها را تکذیب کرده است.

در ماه ژانویه نیز وزارت دفاع چین گزارش مشابهی را مبنی بر تلاش چین برای ساخت پایگاه نظامی در افغانستان را تکذیب کرد. این وزارتخانه پیش از آن نیز گزارش‌ها درباره گشت‌زنی خودرو‌های نظامی چینی در خاک افغانستان را رد کرده بود.

ژنرال «محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در زمستان سال گذشته درباره طرح چین برای ساخت پایگاه نظامی در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مقامات چینی و افغان درباره برنامه ساخت این پایگاه در ماه دسامبر گفتگو کردند، اما جزئیات آن هنوز روشن نشده است.

وی همچنین تصریح کرده بود که این پایگاه توسط دولت افغانستان ساخته می‌شود، اما چین متعهد شده ارتش افغانستان را از لحاظ مالی، ارائه تسلیحات و آموزش سربازان کمک کند.