به گزارش پارس نیوز، 

روسیه از ساخت نخستین پهپاد مسلح زیر آبی خود برای دفاع از پایگاه‌های دریایی و دیگر تاسیسات برابر حملات شمن خبر داد.

به نوشته «بیزینس اینسایدر» شرکت «روستک»، سازنده این پهپاد در جریان برگزاری انجمن بین المللی فنی نظامی در سال ۲۰۱۸ به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «این پهپاد زیر آبی مجهز به یک تفنگ تهاجمی، در زیر دریا آزمایش شده است. قرار است آزمایش کامل این پهپاد تا آغاز زمستان شروع شود. این طرح منحصری است و تاکنون هیچ کشوری یک پهپاد زیر آبی را به سلاح‌های کوچک مجهز نکرده است. علاوه بر این، معدود کشور‌ها در جهان هستند که به سلاح‌های کوچک زیر آبی خودکار مجهز هستند.»

بر این اساس، در حالی‌که هنوز نوع این سلاح بکار رفته در پهپاد زیر آبی روس‌ها مشخص نیست، اما نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» نوع آن‌ر‌ا «آی کی -۷۴» اعلام کرد.

آنطور که اسپوتنیک نوشته است وظیفه این پهپاد زیر آبی محافظت از تاسیسات بنادر، پل‌ها، پایگاه‌های دریایی و کشتی‌ها از حملات پهپاد‌های زیر آبی و غواصان رزمی دشمن است.

به نوشته بیزینس اینسایدر، روسیه، چین و آمریکا تمرکز خود بر رزم زیر دریا به ویژه ساخت پهپاد‌ها را افزایش داده‌اند.

در همین رابطه روسیه هفته گذشته از برنامه‌های خود در توسعه کشتی‌های بدون سرنشین خبر داد. چین نیز در حال توسعه زیردریایی‌های رباتیک است.

این در حالی‌است که نیروی دریایی آمریکا نیز علاوه بر تجهیزات خود با استفاده از نوعی دلفین موسوم به «پوزه بطری» از پایگاه‌هایش محافظت می‌کند.