به گزارش پارس نیوز، 

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر خود به مناسبت عید آزادسازی دوم گفت: برخی از محافل جریان سیاسی «۱۴ مارس» لبنان می‌گویند که علت حقیقی تاخیر در تشکیل دولت جدید، این است که دادگاه بین المللی می‌خواهد در ماه سپتامبر حکمی (در پرونده ترور رفیق الحریری) صادر کند. به کسانی که به دادگاه بین المللی لاهه مراجعه می‌کنند، می‌گوییم که با آتش بازی نکنید، حکم این دادگاه برای ما ارزشی ندارد

بر اساس گزارش وبگاه اینترنتی روزنامه «المستقبل»، این اظهارات نصرالله با واکنش «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان روبه‌روشد.

وی گفت: موضوع تشکیل دولت به هیچ موضوعی دیگر ارتباطی ندارد؛ مسأله تنها «سهمیه‌ها» است و احزاب سیاسی خواهان سهمیه‌های بیشتری هستند. درباره دادگاه بین‌المللی (باید بگویم) موضع حزب‌الله در قبال آن مدتهاست که مشخص است و تغییر نکرده، این صحبت برای من جدید نیست. اما همه موضع من را درباره دادگاه لاهه می‌دانند، زمانی که به این دادگاه مراجعه کردم به آن‌ها گفتم آنچه برای من مهم است امنیت و ثبات کشور است، ولی عدالت نیز باید محقق شود.

سعد الحریری که در جمع اصحاب رسانه در منزل خود در بیروت (معروف به بیت‌الوسط) صحبت می‌کرد، افزود: من کاملا به اختیارات خود به عنوان نخست‌وزیر مکلف و آنچه در قانون اساسی در این باره آمده، آگاه هستم و بر همین اساس رفتار می‌کنم؛ اگر هر گروه سیاسی ملاحظاتی دارد آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: هیچ طرفی جز قانون اساسی برای من برهه زمانی معین (برای تشکیل دولت) مشخص نکرده است، من نخست‌وزیر مکلفم و من همان کسی هستم که با همکاری رئیس‌جمهور، کابینه را تشکیل خواهم داد.

سعد الحریری تصریح کرد: مسئولیت تسریع در تشکیل دولت بر عهده تمام طرف‌ها برای جلوگیری از متشنج شدن وضعیت اقتصادی است و اگر کابینه جدید بزودی تشکیل نشود من اسامی تمامی کسانی را که در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند، اعلام خواهم کرد. با رئیس‌جمهور عون تماس گرفتم و توافق شد برای صحبت درباره تشکیل دولت جدید طی چند روز آینده با او ملاقات داشته باشم.

وی در خصوص طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری گفت: باید با روس‌ها برای اجرایی شدن این طرح همکاری کنیم، این وظیفه ماست، بله ما می‌خواهیم همه آوارگان به کشورشان بازگردند، اما همه ما می‌دانیم جامعه بین‌المللی حاضر نیست هیچ پولی برای تحقق این موضوع پرداخت کند.

سعد الحریری در سوم خرداد ماه (حدود ۴ ماه پیش) مأمور به تشکیل کابینه شد و این امر تا به امروز به دلیل برخی اختلافات میان احزاب به تأخیر افتاده است.