به گزارش پارس نیوز، 

عون امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «آلن برسه» همتای سوئیسی خود پس از دیدار در «بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان، بر ضرورت بازگشت آوارگان سوری به مناطق امن در کشورشان تاکید کرد.

وی با استقبال از طرح روسیه برای بازگشت آوارگان سوری، از سوئیس خواست تا این کشور نیز از این اقدام حمایت کند.

حدود هفت میلیون آواره سوری در کشورهای مختلف حضور دارند که از میزان یک و نیم میلیون نفر در لبنان هستند.

روسیه به تازگی طرحی را برای بازگشت آوارگان ارائه کرده که قرار است در فاز نخست آن حدود 890 هزار آواره از لبنان به خانه و کاشانه خود بازگردند.

رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگر کنفرانس خبری، بر حمایت کشورش از طرح موسوم به «ابتکار صلح عربی» که در سال 2002 از سوی اتحادیه عرب پیشنهاد شد و خواستار تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل است، تاکید کرد.

وی همچنین حق بازگشت فلسطینیان به کشورشان را ضروری شمرد.

حدود پانصد هزار فلسطینی در لبنان در قالب پناهجو حضور دارند.

عون تایید مصوبه موسوم به «کشور یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را در تناقض با مسیر تاریخ دانست.

پارلمان رژیم صهیونیستی به تازگی مصوبه ای را تایید کرده است که به موجب آن «اسرائیل» تنها متعلق به قوم یهود است؛ این مصوبه به دلیل نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی، به آپارتاید صهیونیستی تعبیر شده است. 

رئیس جمهوری لبنان همچنین مخالفت شدید خود را با هرگونه دست درازی به قدس و جایگاه منحصر به فرد بشری و دینی آن را محکوم کرد.

عون در بخش دیگر سخنانش گفت که در دیدار با همتای سوئیسی خود درباره روابط دوجانبه گفت و گو کرده است.

وی همراهی سوئیس با لبنان و مسائل آن به ویژه میزبانی از دو کنفرانس گفت و گوهای ملی لبنان در سال های 1983 در ژنو و 1984 در لوزان را ستود.

رئیس جمهوری لبنان همچنین با اشاره به پیشنهاد اخیرش مبنی بر انتخاب کشورش به عنوان مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان و تمدن ها، خواستار حمایت از این پیشنهاد برای اجرا شدن آن شد.

آلن برسه رئیس جمهوری سوئیس نیز در این کنفرانس خبری با تاکید بر روابط دوستانه بین کشورش و لبنان گفت: امیدواریم که بهترین اتفاق در تشکیل دولت جدید لبنان بر اساس نتایج انتخابات رخ دهد. این اتفاق می تواند به لبنان امکان مواجهه با چالش های پیش روی لبنان را بدهد.

وی تاکید کرد که سوئیس چالش هایی که لبنان تحت تاثیر نزاع در سوریه با آنها روبروست را درک می کند و ضمن قدردانی از لبنانی ها برای میزبانی از پناهجویان، از این کشور در این مرحله سخت حمایت می کند.

رئیس جمهوری سوئیس دیشب در سفری سه روزه در صدر هیات عالیرتبه به لبنان سفر کرد.