به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه 'اینترسپت' آمریکا در گزارشی که در رسانه های عراق بازتاب یافت نوشت: شبکه های خصوصی مجازی معروف به vpn یک اتصال رمزگذاری شده است و کاربران را قادر به اتصال به شبکه خصوصی از طریق اینترنت می کند؛ همانند اینترنت شرکتی که اجازه می دهد کارکنان به خدمات داخلی دسترسی یابند مثل سرورهای اشتراک فایل و یا سایت های خصوصی بدون نیاز به وجود آنها در دفتر.

این روزنامه افزود: آژانس امنیت ملی آمریکا از این شبکه های خصوصی که متعلق به شرکت های بزرگ و موسسه های دولتی در چندین کشور می شود، سوء استفاده و آن ها را رمزگشایی کرده تا از اطلاعات آنها جاسوسی کند. از جمله سندی که مربوط به سال 2006 است و نشان می دهد این آژانس از ارتباطات شبکه تلویزیونی الجزیره قطر جاسوسی کرده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: آژانس امنیت ملی آمریکا از شبکه های vpn مربوط به وزارت های دفاع و کشور عراق نیز جاسوسی کرده است. همچنین یکی از کارکنان آژانس امنیت ملی آمریکا گفت که این جاسوسی همزمان با نفوذ به شبکه های عراقی انجام شده است.

به ادعای این گزارش، طبق اسناد و مدارک، آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین از شبکه های داخلی شرکت ایرانی رزرو بلیت هواپیما 'بارجویان سابیر' و شرکت روسی رزرو بلیت هواپیما 'ایروفلوت' و 'گالیلو' جاسوسی کرده است.