به گزارش پارس نیوز، 

وزارت دفاع نروژ اعلام کرد که که مطابق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه ژوئن گذشته، شمار نیرو‌های دریایی آمریکا، مستقر در آب‌های این کشور به دو برابر میزان قبل افزایش می‌یابد.

مطابق این برنامه، ۷۰۰ نیروی دریایی ارتش آمریکا در نزدیکی مرز نروژ و روسیه مستقر خواهند شد. روسیه در واکنش به این برنامه نظامی نروژ آن را به وضوح غیردوستانه خواند.

اسلو پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ همواره از احتمال تهاجم این کشور به نروژ ابراز نگرانی کرده، ولی همواره تاکید داشته که حضور نیرو‌های آمریکایی تنها با هدف آموزش نیروی دریایی نروژ صورت گرفته و هدف افزایش استقرار نیرو‌های نظامی را دنبال نمی‌کند.

نیرو‌های دریایی آمریکا مطابق برنامه قبلی قرار بود پس از اجرای برنامه آموزشی یکساله و در پایان سال جاری میلادی آب‌های نروژ را ترک کنند. اما موافقت آمریکا با افزایش نیرو‌های مستقر خود از ۳۰۰ به ۷۰۰ نفر به منزله این است که اجرای برنامه آموزشی آن‌ها ادامه خواهد یافت و احتمالا طول دوره حضور آن‌ها را ۵ ساله خواهد کرد.

نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی نظامی خارجی است که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون در آب‌های مرزی میان روسیه و نروژ مستقر شده است. امری که نگرانی و اعتراض روسیه را برانگیخته است. روسیه تاکید دارد که این اقدام نروژ خلف وعده است. به گفته مقام‌های روسی، نروژ زمانی که در سال ۱۹۴۹ به ناتو پیوست، قول داد که پای هیچ نیروی نظامی خارجی را به آب‌های مشترک دو کشور باز نکند.