به گزارش پارس نیوز، 

«دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه دیروز (دوشنبه) هشدار داد که هرگونه تصمیم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آینده برای پذیرفتن گرجستان به عنوان زیرمجموعه خود می‌تواند منجر به «درگیری وحشتناکی» شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، نخست‌وزیر روسیه در ادامه این سوال را مطرح کرد که با وجود چنین پیامدی، اصلا چرا ناتو باید به فکر انجام چنین تصمیمی باشد.

اظهارات مدودف درباره احتمال وقوع درگیری بزرگ در منطقه با الحاق گرجستان به ناتو چند هفته پس از هشدار‌های «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به ناتو درباره ایجاد روابط نزدیکتر با اوکراین و گرجستان مطرح شد. رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که چنین سیاستی غیرمسئولانه بوده و عواقب نامشخصی برای این پیمان نظامی به دنبال خواهد داشت.

نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» گفت: «این (تصمیم برای الحاق گرجستان به ناتو) می‌تواند منجر به درگیری وحشتناکی شود. من نمی‌توانم درک کنم که اصلا چرا آن‌ها می‌خواهند چنین اقدامی را صورت دهند».

تصمیم گرجستان برای پیوستن به ناتو همواره موجب خشم و ناراحتی روسیه بوده چرا که روسیه با گرجستان مرز مشترک دارد و نمی‌خواهد شاهد الحاق این کشور همسایه خود به سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی باشد.

بنا بر گزارش رویترز، سران ناتو در اجلاس ماه جولای خود در بروکسل موضوع روابط با گرجستان را نیز به بحث و بررسی گذاشتند. نخست‌وزیر روسیه با اشاره به اتفاقات رخ داده در این اجلاس گفت: «تصمیم ناتو برای تأکید بر تعهد خود به پذیرش گرجستان در نهایت، یک موضع کاملا غیرمسئولانه و تهدیدی برای صلح در منطقه است».

مدودف در ادامه تأکید کرد، ناتو مسکو را دشمن بالقوه خود می‌داند و قابلیت‌های نظامی این سازمان از جمله ساختار سه‌گانه هسته‌ای (شامل موشک‌های هسته‌ای زمینی، زیردریایی‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای و بمب‌افکن‌های راهبردی مجهز به بمب‌ها و موشک‌های هسته‌ای) صرفا روسیه را هدف گرفته است.

نخست‌وزیر روسیه افزود، «هرچه همکاران ما در این پیمان نظامی بگویند، باز هم روسیه را به عنوان دشمن بالقوه خود به حساب می‌آورند و این مسئله در قابلیت‌های نظامی آن‌ها از جمله ساختار سه‌گانه هسته‌ای که روسیه را هدف گرفته کاملا مشخص است. این موضوع تسلیحات غیرهسته‌ای ناتو و نیرو‌های هسته‌ای تاکتیکی آن‌ها را که نقش تسلیحات راهبردی را در نزدیکی مرز‌های روسیه ایفا می‌کنند، نیز شامل می‌شود.»

مدودف در ادامه تأکید کرد که اینگونه قابلیت‌های نظامی ناتو می‌تواند «صدمات بسیار بزرگی» را به بار آورد، ضمن اینکه روسیه باید راه‌هایی برای مقابله با این نیرو‌ها در مرز‌های خود پیدا کند.

مسکو آماده ازسرگیری روابط با واشنگتن است

نخست‌وزیر روسیه درباره روابط مسکو و واشنگتن نیز گفت، در شرایطی که آمریکا تمایلی برای ازسرگیری روابط با روسیه نشان دهد، مسکو کاملا آمادگی دارد تا با واشنگتن وارد همکاری شود.

وی تصریح کرد: «باب (مذاکرات) همچنان باز است. به ویژه باید به خاطر داشت که این ما نبودیم که کمپین تحریم، محدودیت‌های مختلف، اخراج دیپلمات‌ها، وضع اقدامات اقتصادی و ... را آغاز کردیم. آمریکا می‌تواند اقدامی را صورت دهد تا نشان دهد که مایل به ازسرگیری روابط است. ما برای این امر آمادگی داریم».

روابط میان روسیه و آمریکا حتی پس از پایان دوران جنگ سرد نیز رو به تیرگی رفته تا جایی که پس از آغاز ناآرامی‌ها در شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی، واشنگتن مسکو را به دخالت در امور این کشور متهم کرده و تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد که به صورت دوره‌ای نیز تمدید می‌شود. تیرگی روابط میان دو کشور پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی با مطرح شدن اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در روند انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شدیدتر از گذشته نیز شده است.

این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها و انتظارات از احتمال بهبود روابط میان واشنگتن و مسکو پس از روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید حکایت داشت، اما اوضاع آنچنان که پیش بینی شده بود پیش نرفت به نحوی که رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند روابط میان دو کشور را بدتر از هر زمان دیگری پس از جنگ سرد عنوان کرد.