به گزارش پارس نیوز، 

دویچه وله در این تحلیل خود نوشته است: ارزش واحد پول ترکیه لیر طی چند روز گذشته به یکباره سقوط کرده و رکورد جدیدی را در کاهش ارزش ثبت کرد.

با وجود آنکه روز دوشنبه تا حدی از شدت این سقوط کاسته شد، اما همه نگاه‌ها به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دوخته شده است.

با تشدید تنش‌های اخیر میان آمریکا و ترکیه، رئیس‌جمهور ترکیه یک نوع لفاظی عجیب و تحریک آمیز را که در سال‌های اخیر نیز نمونه‌هایی از آن را به نمایش گذاشته بود در پیش گرفته است.

اردوغان روز جمعه گفت: اگر آمریکایی‌ها دلار دارند ما هم مردممان و خدایمان را داریم.

هزیم الامین، یک ستون‌نویس روزنامه الحیاة می‌گوید، صحبت‌هایی مثل این‌ها تنها باعث می‌شوند که رهبران جهان عرب که اردوغان در دوران دشوار به وجود آمده برای کشورش به آن‌ها نیاز پیدا می‌کند، از او دورتر شوند.

الامین خاطرنشان می‌کند، رفتار اردوغان نمونه‌ای از رفتار سیاستمداران پوپولیست است که اغلبشان از احساسات مذهبی به جای سیاست‌های سکولار یا عقلانی استفاده می‌کنند.

او گفت: این گروه شامل کسانی مثل دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو، ولادیمیر پوتین و اردوغان می‌شود. همه آن‌ها درصدد هستند که دست‌کم سیاست را با مذهب جایگزین کنند.

مناقشه کشیش آمریکایی اردوغان را آزار می‌دهد

الامین گفت: ترامپ همچون اردوغان باعث خشم رهبران اروپایی با صحبت‌های تند به ویژه در حوزه تجارت شده است، اما واکنش‌ها به هر یک از آن‌ها متفاوت بوده است. درخصوص تنش دیپلماتیک جاری ناشی از مناقشه بر سر محکوم شدن یک کشیش آمریکایی به نام اندرو برانسون توسط ترکیه، رئیس‌جمهور آمریکا با اردوغان مقابله به مثل کرده و آن‌ها رفتاری مشابه داشته‌اند.

وی می‌گوید، یک فاجعه اجتناب ناپذیر است. در عین حال به گفته یونس اولوسوی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مطالعات و یکپارچگی ترکیه در شهر اسن آلمان کل این مناقشه، اردوغان را در موضعی دشوار قرار داده است.

اولوسوی اظهار داشت: به لحاظ نظری اینکه رئیس‌جمهور ترکیه اقدام به آزاد کردن برانسون کند، امکان پذیر است، اما این باعث خدشه دار شدن وجهه اردوغان و کاهش حمایت پیروانش از او خواهد شد.

وی افزود: یک چنین راه حلی شاید در بلندمدت امکان پذیر باشد.

قطر به عنوان دوست ترکیه مشکلات خودش را دارد

مصطفی الاباد، مدیر مرکز مطالعات راهبردی و منطقه‌ای الشرق در قاهره گفت: ترکیه تنها یک روابط اقتصادی محدود با جهان عرب داشته و دورنمایش برای تجارت در منطقه به همین خاطر محدود هستند.

او به دویچه وله تصریح کرد: در شراکت ترکیه و کشور‌های عربی مبالغه شده است. ترکیه عمدتا یکسری کالا‌های اساسی و فراوری نشده را به جهان عرب صادر می‌کند.

نزدیک‌ترین هم‌پیمان ترکیه در منطقه قطر است. بین این دو کشور تاکنون روابط سیاسی قدرتمندی برقرار بوده و ترکیه نیرو‌هایی را در قطر مستقر کرده است.

سال گذشته روابط آن‌ها با حمایت آنکارا از دوحه بعد از اقدام‌های عربستان و دیگر کشور‌های خلیج‌فارس برای منزوی کردن قطر هرچه بیشتر نزدیک شد.

ترکیه در این مناقشه وارد شده و قطر را با کالا‌های اساسی حمایت کرد.

با این حال اینکه الان قطر که خودش درگیر بحران دیپلماتیک است تا چه میزان بتواند از ترکیه حمایت کند، مشخص نیست.

الاباد گفت: با وجود آنکه آنکارا به حفظ روابطش با دیگر کشور‌های خلیج‌فارس شامل عربستان ادامه می‌دهد، اما این روابط بسیار محدود هستند.

او خاطرنشان کرد: اگر ما تجارت میان ترکیه و عربستان را مقایسه کنیم قابل مقایسه با روابط تجاری عربستان با کشور‌های اتحادیه اروپا نیست.

الاباد اظهار کرد: متاسفانه اردوغان باید به منظور حل مشکلات اقتصادی فعلی کشورش به سراغ کشور‌های دیگر برود. او در این بحران نزد کشور‌های عربی حمایتی را از ترکیه شاهد نخواهد بود.