به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از نشنال، مقامات آمریکایی می‌گویند هیأت اعزامی دولت ترکیه درخواست مقامات واشنگتن برای آزادی کشیش آمریکایی را رد کرد.

وبسایت «نشنال» به نقل از منابع آگاه گزارش داد «سدات اونال»، معاون وزیر خارجه ترکیه، در گفتگوهای روز چهارشنه با مقامات آمریکایی درخواست آنها را برای آزادی «اندرو برانسون»، کشیش زندانی در ترکیه، را رد کرده است.

«سدالت اونال» طی روزهای گذشته در صدر هیأتی 9 نفره از اعضای وزارت‌خانه‌های دادگستری، انرژی، و منابع طبیعی دولت ترکیه برای حل‌وفصل تنش‌های اخیر بین آنکارا و واشنگتن به آمریکا سفر کرده است.

به گفته منابع آگاه مقامات ترکیه‌ای روز چهارشنبه با مقامات وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا دیدار و گفتگو کرده‌اند، اما تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.

اخیرا تنش بین واشنگتن و آنکارا بر سر آزادی کشیش زندانی آمریکایی در ترکیه بالا گرفته است. در پی توافق وزرای خارجه دو کشور هیأتی از دولت ترکیه برای حل‌‌وفصل اختلافها هفته جاری راهی واشنگتن شد.

آمریکا چهارشنبه گذشته وزیران کشور و دادگستری ترکیه را به دلیل حبس اندرو برانسون، در فهرست تحریم قرار داد. مجلس سنای آمریکا نیز روز پنج‌شنبه لایحه تاخیر به مدت 90 روز در تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را تصویب کرد. این اقدام واشنگتن با واکنش تند مقامات ترکیه و احزاب این کشور روبرو شد.

پیش از این رئیس‌جمهور و مقامات ارشد آمریکا تهدید کرده بودند اگر ترکیه کشیش آمریکایی را آزاد نکند، با تحریم‌های شدید روبرو خواهد شد.

احزاب عدالت و توسعه، جمهوریخواه، حرکت ملی گرا و خوب (نیک) ترکیه با صدور بیانیه‌ای مشترک، تحریم وزیران کشور و دادگستری این کشور را بوسیله آمریکا محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان ملت ترکیه به تهدید‌های آمریکا نه می‌گوییم و ترکیه این حق را دارد که در چارچوب اصول بین المللی مقابله به مثل کند».

وزیر خارجه ترکیه نیز در پیام توئیتری اعلام کرد: این تصمیم آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند.

اندرو برانسون، کشیش آمریکایی از حدود بیست سال پیش در ترکیه زندگی می‌کند و از دو سال قبل به اتهام همکاری با کودتاگران و جاسوسی سیاسی و نظامی در حبس خانگی بسر می‌برد.