به گزارش پارس نیوز، 

شکاف واختلافات میان کنگره وکاخ سفید درموضوعاتی مانند بهبود مناسبات واشنگتن- مسکو و سیاست مهاجرتی در آمریکا در حال افزایش است و به نظرمی رسد که انتخابات میان دوره ای این نهاد قانونگذاری، چشم انداز و گستره این شکاف را نشان خواهد داد.

کنگره آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا)به عنوان یکی از ارکان اصلی سیاستگذاری، تصمیم سازی وتصمیم گیری در این کشور مطرح می باشد که نوع تعامل وکنش های این نهاد می تواند برفرایند سیاستگذاری دولت فدرال نیز تاثیرگذارباشد.نوع درک قانونگذاران آمریکایی در'کپیتال هیل'(ساختمان کنگره ایالات متحده آمریکا)اکثریت حزبی و میزان اجماع و تضارب آرا آنها می تواند روند و وضعیت تعامل آمریکا در درون و تعامل واشنگتن با جهان را معین سازد.

مطابق با سنت سیاسی در واشنگتن، زمانی اختلاف کنگره و دولت فدرال به ویژه کاخ سفید افزایش پیدا می کند که رییس جمهوری مسلط از یک حزب و اکثریت حزبی کنگره ازدیگر حزب این کشور باشد. اما در این معنا امروز این معادله کمی تغییر کرده است معادله ای که شاید برای دهه های متمادی تکرار شده و سیاست آمریکایی با همخوانی کنگره مسلط از یک حزب و رییس جمهوری از همان حزب به جهان ارایه شده است. 

در کنگره کنونی درمجلس نمایندگان آمریکا هم اکنون 235کرسی در اختیار جمهوری خواهان و193 کرسی دراختیار دمکرات‌ها قرار دارد.تقریباً از 2011 میلادی جمهوری خواهان توانسته‌اند، اختیار مجلس نمایندگان را در اختیار خود داشته باشند.همچنین، هم اکنون درمجلس سنای آمریکا51 کرسی به جمهوری خواهان و 49 کرسی به دمکرات‌ها تعلق دارد.

با وجود تداوم اکثریت حزبی و حضور'دونالد ترامپ' رییس جمهوری جمهوریخواه در کاخ سفید به نظر در برخی موضوعات سیاست داخلی و سیاست خارجی این کشور، اختلافات گسترده ای میان این دو نهاد وجود دارد. 

یکی از این موضوعات اختلافی، بحث اتهام ادعایی دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال2016 آمریکا است. 

اگرچه موضوع اختلافی میان آمریکا و روسیه به دوران 'باراک اوباما' رییس جمهوری پیشین این کشور بازمی گردد، زمانی که 35 دیپلمات روسیه در دی ماه 1395توسط دولت وقت آمریکا به دلیل ادعای 'دخالت سایبری روسیه در انتخابات آمریکا' اخراج شد. 

این اختلاف ها زمانی افزایش یافت که با سوءقصد به جان'سرگئی اسکریپال' جاسوس دوجانبه روس در انگلستان، دولت ترامپ60 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد. 

اما آنچه نقطه اختلافی میان کنگره و دولت ترامپ قرار گرفته است، دیدارهای ترامپ و 'ولادیمیر پوتین' ریییس جمهوری روسیه در نشست بیست کشور صتعتی درهامبورگ آلمان و نشست دوجانبه هلسینکی فنلاند است. نقطه ای که کنگره احساس می کند دولت ترامپ و شخص وی با عبور ازسیاست تحریمی کنگره علیه مسکو، به دنبال بهبود روابط با روسیه است. 

در حزب جمهوریخواه، پل رایان رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، جان مک کین، جف فلیک، بن سس وپت مونی سناتورهای جمهوریخواه از جمله افرادی محسوب می شوند که به شدت با سیاست های ترامپ در قبال مسکو مخالف هستند. در سوی دیگر، نیز باب منندز سناتور ارشد دمکرات به همراه چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات و مارک وارنر معاون کمیته اطلاعات سنا، دمکرات های مخالف کاخ سفید محسوب می شوند.

روز گذشته نیز تحریم بانک تجاری «آگروسایوز» روسیه توسط آمریکا در چارچوب پنجاه وچهارمین بسته تحریمی کنگره علیه روسیه از سال 2011میلادی به این سو وضع شد تا بار دیگر سیاست خارجی دولت ترامپ تحت تاثیر سیاست های محدودکننده کنگره علیه روسیه قرار گیرد.

سیاست‌های مهاجرتی بحث‌ برانگیز دولت ترامپ از دیگر مباحثی است که شکافی بزرگ در روابط کنگره و رییس جمهوری جمهوریخواه ایجاد کرده است. ازنظر چندین سناتور ارشد جمهوری‌خواه ازجمله میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا میان سیاست‌ها و اولویت‌های کنگره با دولت ترامپ به ویژه در حوزه مهاجرتی اختلاف ‌نظر شدیدی وجود دارد.

منتقدان جمهوری ‌خواه ترامپ بر این باورند که سیاست سختگیرانه مهاجرتی کاخ سفید در جداسازی والدین مهاجر از فرزندان مهاجر، سیاستی است که با اولویت های حقوق بشری همخوانی ندارد. 

وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است که از زمان آغاز این طرح و در جریان مقابله با مهاجران غیرقانونی در مرزهای جنوبی این کشور با مکزیک، حدود 2 هزار کودک از خانواده‌هایشان جدا شده‌اند.

مطابق قوانین آمریکا بازداشت کودکان به همراه والدین متهم‌ ممنوع است و به همین سبب از زمان آغاز عملیاتی شدن طرح، جداسازی کودکان از آغوش‌ پدر و مادرهای شان به طور مکرر رخ داده است و اعتراض سازمان ملل، گروه‌های مدافع حقوق مهاجرین و سازمان‌های حامی حقوق کودکان را برانگیخته است.

دولت ترامپ با«سیاست تحمل صفر» خود تصمیم گرفته با همه مهاجران غیرقانونی بدون استثنا برخورد قضایی کند ودر نتیجه این سیاست، کودکان آنها تا زمانی که تکلیف والدین مشخص نشود از آنان جدا می شوند.

در فرجام باید گفت، هرچند شناساسی عمق و گستره شکاف در فضای ادراکی و تصمیم سازی دو نهاد کنگره و قوه مجریه آمریکا بسیار سخت به نظر می رسد اما گاهی افراد و موضوعات خود تعیین کننده این شکاف ها خواهد بود. وجود جمهوریخواهانی که از همان آغاز کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ با رویکردهای وی مخالف بودند و حضور شخص ترامپ در کاخ سفید با سیاست های محافظه کارانه و پوپولیستی موجب شده تا این شکاف شکل عملیاتی به خود بگیرد. 

اکنون چشم ها به انتخابات میان دوره ای کنگره در 15 آبان دوخته شده است.