پادشاه عربستان برخلاف عادت هر ساله خود که در این برهه زمانی از سال به شهر گردشگری «طنجه» مغرب سفر می‌کرد، امسال شهر «نیوم» را که همان «دبی عربستان» است، برای سفر تابستانی و تفریحی خود انتخاب کرده است. همین مساله باعث شده تا تحلیلگران علت آن را تشدید تنش‌های عربستان و مراکش بدانند.

پادشاه عربستان برای گذراندن تعطیلات و استراحت به شهر در حال ساخت «نیوم» در شمال غرب این کشور رفت که سعودی‌ها می‌گویند قرار است به یک قطب علمی-فن‌آوری-گردشگری در جهان بدل شود.

 

شهر «نیوم» که در ساحل دریای سرخ در شمال غرب عربستان ساخته می‌شود، اهمیت زیادی برای مقامات ریاض دارد و مرکز اصلی اجرای پروژه نیوم است که یک پروژه علمی، فن‌آوری و گردشگری است و سعودی‌ها می‌خواهند آن را درچارچوب چشم‌انداز 2030 توسعه خود در ساحل دریای سرخ اجرا کنند.

تیرگی روابط دو کشور در اصل به سال ۲۰۱۷ و بحران شورای همکاری خلیج فارس بر می‌گردد؛ بویژه پس از آنکه رباط با درخواست ریاض برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر مخالفت کرد و در این زمینه مواضعی همسو با چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر اتخاذ نکرده است.

عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با وارد کردن این اتهام به قطر که باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و از گروه‌های «تروریستی» حمایت می‌کند، از پنجم ژوئن سال گذشته میلادی روابط دیپلماتیک خوى با این کشور را قطع کرده‌اند و حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه به روی قطر بسته‌اند.

برخی نیز در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و تویتر، نرفتن پادشاه عربستان به شهر تفریحی «طنجه» را به تنش‌های ریاض با رباط در پی حمایت نکردن سعودی‌ها از درخواست مراکش برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ مرتبط دانستند و اعلام کردند که علت سردی روابط عربستان و مغرب به حمایت ریاض از آمریکا تنها رقیب مغرب برای کسب میزبانی جام جهانی سال ۲۰۲۶ بر می‌گردد.

 

در پی اعلام موضع مقامات عربستان مبنی بر حمایت از آمریکا به عنوان رقیب مغرب برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال 2026، هزاران مغربی در شبکه های اجتماعی، این اقدام عربستان را «خیانت» به مغرب و جهان عرب توصیف کردند و خواستار قطع رابطه رباط با ریاض و فراخواندن نیروهای مغربی از همراهی با عربستان در جنگ یمن شدند.

 شبکه الجزیره نیز در گزارشی، حمایت عربستان از میزبانی مشترک کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک را ناشی از تنش سیاسی خاموش میان ریاض و رباط به دلیل موضع‌گیری بی‌طرفانه مغرب در بحران دیپلماتیک میان عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر دانست.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه مغرب دلیل اصلی عدم سفر تابستانی ملک سلمان به طنجه را مشکلات داخلی عربستان دانست و اعلام کرد که ملک سلمان به دلیل مشکلات داخلی کشورش نتوانسته به طنجه سفر کند و این مساله ارتباطی به روابط دو کشور ندارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تنش‌های داخل خاندان حاکمه آل سعود در نتیجه تصمیمات محمد بن سلمان باعث شده که ملک سلمان امسال را در کشورش باقی بماند و به منطقه محبوبش یعنی طنجه نرود تا درگیری که بر سر قدرت بین اعضای این خاندان وجود دارد و خاندان حاکم را تهدید می‌کند، بالا نگیرد.