به گزارش پارس نیوز، 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است یکی از تحلیلگران بازنشسته «سازمان اطلاعات مرکزی» (سیا) را به عنوان معاون جدید این سازمان منصوب کند. 

خبرگزاری «رویترز» که این خبر را گزارش داده نوشته «واگن بیشاپ» که به عنوان معاون «جینا هاسپل»، رئیس سیا منصوب شود، در زمینه مسائل آفریقا تخصص دارد. 

«بیشاپ»، سال ۲۰۱۱ بعد از گذراندن دوران خدمت ۳۰ ساله بازنشسته شد. او در این مدت توانست به مناصب عالی‌رتبه‌ای مانند تحلیلگر ارشد مسائل آفریقا و معاون «شورای اطلاعات ملی» برسد.

«جینا هاسپل» بعد از تغییر سمت «مایک پامپئو» از ریاست سیا به وزیر خارجه آمریکا از سوی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست سیا معرفی شد. سنای آمریکا اردیبهشت‌‌ماه سال جاری صلاحیت او برای تصدی این سمت را تأیید کرد.

«هاسپل» ۶۲ ساله که اولین زنی است که به  صندلی ریاست سیا تکیه می‌زند به دلیل نقشی که در برنامه شکنجه سیا داشته مورد انتقاد است.  

او در سال ۲۰۰۲ مسئول یکی از زندان‌های مخفی سیا در تایلند بوده که گفته می‌شود ازآن به عنوان آزمابشگاهی برای تحقیق درباره فنون شکنجه استفاده شده است.

مردی به نام «ابو زبیده» که اصالتاً شهروند عربستان است و به دلیل همکاری با القاعده بازداشت شده در این زندان ۸۳  بار با روش‌هایی مانند غرق مصنوعی، حبس در محفظه‌های تنگ، محرومیت از خواب و  و روش‌های دیگر مورد شکنجه قرار گرفته است. 

گزارش‌ها حاکی است «هاسپل» در سال ۲۰۰۵، زمانی که رئیس دفتر «سرویس مخفی ملی» بوده دستور تخریب ده‌ها نوار ویدئویی از شکنجه‌گاه جنجالی تایلند را صادر کرده است.

او در جلسه تأیید صلاحیتش در سنا، تخریب این نوارها را تأیید کرد و مدعی شد که هدفش پنهان نگاه داشتن هویت برخی از مأموران سیا بوده که چهره‌هایشان در آن فیلم‌ها نمایان بوده‌اند.