به گزارش پارس نیوز، 

"مایکل لودرس"، از کارشناسان مسائل خاورمیانه در آلمان در مصاحبه‌ای با سایت رادیو آلمان به مسئله پیشنهاد ترامپ به ایران برای مذاکرات بدون شرط پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا شما غافلگیر نشدید که دونالد ترامپ این پیشنهاد را به ایران ارائه داده است گفت: بله این پیشنهاد بسیار غافلگیر کننده بود تا آنجا که این پیشنهاد کاملا در تضاد با سیاست قبلی آمریکا مبنی بر افزایش فشار بر ایران و تلاش برای تغییر رژیم در این کشور بود. اظهارات قدرت اجرایی آمریکا کاملا در این جهت است. همچنین تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران که اروپا را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد نشانه‌ای دال بر این است که آمریکایی‌ها بر تنش زدایی تاکید نداشته بلکه می‌خواهند در عرصه اقتصادی به ایران اعلام جنگ کنند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ رویکرد خود در قبال کره شمالی یعنی ابتدا تهدید و سپس مذاکره را در قبال ایران در پیش گرفته است، گفت:، اما این رویکرد در این مورد جواب نمی‌دهد، زیرا وضعیت بسیار پیچیده است و بسیاری چیز‌ها می‌تواند در معرض خطر قرار گیرد. ترامپ می‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهد و در این شکی نیست. اما این بدلیل روانشناسی دونالد ترامپ است که در این راستا انقدر ضد و نقیض رفتار می‌کند. احتمالا ترامپ این خط و مشی را دنبال می‌کند که حریف را در یک حالت شوک قرار داده و در او ترس ایجاد کند به طوری که بعد از آن به طور داوطلبانه تسلیم شود و یا هر چیزی را امضا کند. اما درباره ایران چنین چیزی ممکن نیست.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران را نقض قوانین بین المللی دانسته و گفت: یک کشور نمی‌تواند کشور دیگری را از جمله اروپاییان را مجبور کند که چه کاری بکنند و چه کاری نکنند. اما آمریکا به عنوان ابرقدرت این کار را انجام می‌دهد. آمریکا می‌خواهد ایرانی‌ها را از نظر اقتصادی مجبور به تسلیم شدن کند. در نهایت آمریکا خواهان یک تغییر رژیم در ایران است و سعی می‌کند از طریق فشار‌های اقتصادی و افزایش فشار‌ها از طرف اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران که کشوری چند قومیتی است ناآرامی‌های سیاسی علیه دولت ایجاد کند.

لودرس در ادامه با اشاره به افزایش فشار‌های اقتصادی آمریکا بر ایران و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران با اینکه بار‌ها آژانس انرژی اتمی به پایبندی ایران به مفاد این توافق اذعان کرده بود همچنین گفت: در یک نگاه به نظر نمی‌رسد که اروپا بتواند در برابر این اقدامات آمریکا کاری انجام دهد.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی در ایران گفت: این دقیقا همان چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند به دست آورند و می‌خواهند شورش‌هایی را در بین مردم ایجاد کنند. اما این امر احتمالا رخ نخواهد داد، چرا که مردم در این شرایط بیشتر پشت دولت قرار می‌گیرند.

وی دلیل فشار‌های اقتصادی آمریکا بر تهران را این دانست که ایران تنها کشوری در منطقه وسیع بین مراکش، آتلانتیک در غرب و هند در شرق است که یک خط و مشی ضد غربی و نه جانبدارانه ازآمریکا را دنبال می‌کند.

پس این اعتقاد در آمریکا وجود دارد که اگر در ایران یک تغییر رژیم رخ دهد وضعیت در منطقه می‌تواند در مفهومی که آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی می‌خواهند صلح آمیز شود. اما خطر هرج و مرج بالا در چنین رویکردی وجود دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که، اما اگر هدف آمریکا تغییر رژیم در ایران است چگونه این هدف می‌تواند با پیشنهاد ترامپ برای مذاکره با ایران محقق شود گفت: مسئله این است که آیا ترامپ واقعا به این پیشنهاد خود به صورت جدی معتقد است؟ ترامپ چه چیزی می‌خواهد؟ او یک ایده نادرست دارد که یک بار در پیامی توئیتری و یک بار هم مانند حالا با اعلامی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ دو شخصیت کاملا ضد ایرانی یعنی جان بولتون و پامپئو را سر کار آورده که آشکارا تغییر رژیم را در ایران دنبال می‌کنند همچنین گفت: من نمی‌توانم این را تصور کنم که کسی چاقو را زیر گلوی دیگری قرار دهد و بعد بگوید بیاید با هم دوست باشیم و درباره همه چیز که شما را سرکوب می‌کند صحبت کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که ایران بسیار قدرتمند شده است بخصوص از طریق خطای دشمنانش. ایران از جمله نفوذ زیادی در عراق دارد. ایران به صورت موثر فهمیده است که باید از خطای طرف مقابل خود استفاده کند و از آن سود ببرد. من اعتقاد دارم که این دلیلی است مبنی بر اینکه یک بار به این مسئله فکر کنیم که آیا این سیاست رویارویی غرب با ایران واقعا چشم انداز موثری دارد.

وی افزود: ایران یکی از بازیگران منطقه‌ای است. طبیعتا ما باید در قبال برخی سیاست‌های ایران در منطقه با دید انتقادی بنگریم، اما این مسئله همچنین درباره دیگر بازیگران منطقه از جمله عربستان سعودی هم صدق می‌کند، بخصوص سیاست عربستان سعودی تحت ولیعهدی ملک سلمان شدیدا تنش‌ها در منطقه را تشدید کرده است.