به گزارش پارس نیوز، 

در حالی که رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره رایزنی‌های پیدا و پنهان مقام‌های عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی دارند، یک رسانه غربی از مداخله ملک سلمان برای «مهار» مواضع ولی‌عهدش درباره طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد.

خبرگزاری «رویترز» نوشت: «به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگران، ضمانت‌های شخصی و خصوصی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بیانیه‌های عمومی و علنی ماه‌های اخیر او در دفاع از مواضع طولانی‌مدت عربی (درباره فلسطین)، تصورات و برداشت‌ها درباره اینکه مواضع عربستان سعودی تحت رهبری محمد بن سلمان پسر و ولی‌عهد قدرتمند او در حال تغییر است را عوض کرد».

یک دیپلمات ارشد عربی در ریاض به این رسانه غربی گفت: «در عربستان سعودی این پادشاه است که اکنون درباره این موضوع (فلسطین) تصمیم‌گیر است و نه ولی‌عهد. اشتباه آمریکا آن بود که فکر می‌کردند یک کشور می‌تواند با فشار بر دیگران آنها را به تسلیم وادارد اما موضوع اصلا موضوع فشار نیست. هیچ رهبر عربی نمی‌تواند بیت‌المقدس یا فلسطین را واگذارد».

مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین دسامبر سال گذشته خبر دادند که ولی‌عهد عربستان سعودی به محمود عباس برای پذیرش طرح مد نظر آمریکا برای مذاکرات با رژیم صهیونیستی موسوم به معامله قرن فشار آورده بود.

با این وجود، در گزارش تازه رویترز آمده که «مقام‌های سعودی هرگونه اختلاف بین ملک سلمان و محمد بن سلمان درباره فلسطین را رد کرده‌اند».

به گفته سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین، ملک سلمان در دیدار اخیر خود با محمود عباس به او گفت: «ما شما را رها نخواهیم کرد... ما آنچه که شما می‌پذیرید را می‌‌پذیریم و آنچه که رد می‌کنید را رد می‌کنیم».

به گفته او، ملک سلمان کنفرانس سال ۲۰۱۸ اتحادیه عرب را «نشست بیت‌المقدس» نامگذاری کرد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک مالی به فلسطین پیشنهاد کرد.

در ادامه گزارش رویترز به نقل از دیپلمات‌های منطقه، به جزئیاتی درباره «معامله قرن» مورد نظر کاخ سفید پرداخته شده است.

به گفته این منابع دیپلماتیک، در این طرح پایتختی قدس شرقی برای دولت مستقل فلسطین، حق بازگشت آوارگان فلسطین یا توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی مورد مناقشه با فلسطین لحاظ نشده است.

یک دیپلمات در ریاض درباره سفر اخیر «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض به منظور رایزنی درباره «معامله قرن» گفت که ملک سلمان و ولی‌عهدش با هم با کوشنر دیدار کردند اما «محمد بن سلمان (با کوشنر) صحبت کرد و پادشاه در گوشه‌ای نشسته بود».

به نظر «نیل پاتریک» تحلیلگر انگلیسی، با توجه به اهمیت موضوع بیت‌المقدس برای مسلمانان، ملک سلمان «رویکرد سیاسی بی‌ملاحظه» محمد بن سلمان را مهار کرد.

او گفت: «محمد بن سلمان با معامله (پیشنهادی) کوشنر مخالفت نخواهد کرد اما دیگر کاری هم برای  تشویق کردن این معامله یک سویه سیاسی نخواهد کرد».

در ادامه گزارش رویترز آمده است: «کوشنر و "جیسون گرینبلات" (نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در مذاکرات سازش) هنوز پیشنهاد جامعی ارائه نکرده‌اند و تنها عناصر و مولفه‌های گسیخته و بی‌ارتباط با هم را مطرح کرده‌اند؛ مولفه‌هایی که به گفته یک دیپلمات، "خطوط قرمز زیادی را نادیده می‌گیرد"».

به گفته منابع دیپلماتیک، داماد ترامپ در سفر به قطر، از امیر این کشور خواست به حماس فشار بیاورد تا در ازای کمک اقتصادی آمریکا به نوار غزه دست از کنترل این منطقه بردارد.

یک منبع دیپلماتیک مطلع از نشست «شیخ تمیم» با کوشنر در دوحه گفت که امیر قطر در جواب این درخواست داماد ترامپ به «تکان دادن سر» بسنده کرد.

این منبع ادامه داد: «مشخص نیست که این تکان دادن سر، نشانه توافق بوده یا اینکه قطر در ازای این پیشنهاد، پیشنهاد دیگری ارائه داده باشد».

یک دیپلمات عربی در ریاض به رویترز گفت: «مشکل این است که یک طرح جامع و منسجم (توسط آمریکا) به همه کشورها ارائه نشده است و به هیچ کس آنچه که به یک کس دیگر ارائه شده، پیشنهاد و ارائه نمی‌شود».

ادعای حمایت ریاض از فلسطینی‌ها در حالی مطرح شده که نشریه «هاآرتص» چندی پیش گزارش داد که بن سلمان اخیرا در نشستی به میزبانی لابی‌های حامی اسرائیل در آمریکا، فلسطینی‌ها را عامل شکست مذاکرات سازش خوانده و گفته فلسطینی‌ها باید «دهانشان را ببندند.»