به گزارش پارس نیوز، 

'حمید الهایس' رئیس شورای نجات استان الانبار (غرب) عراق تاکید کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در نزدیکی مرز عراق و سوریه امنیت همه عراق بویژه استان الانبار را به مخاطره می افکند.

الهایس روز سه شنبه در اظهاراتی گفت: نیروهای نظامی آمریکا سرگرم آسان سازی رفت و آمد نیروهای تروریستی تکفیری داعش بین عراق و سوریه و نزدیک شدن آنها به سمت مرزهای عراق هستند درحالی که این مرز باید به طور کامل به دست ارتش عراق و الحشد الشعبی سپرده شود. 

وی افزود: اطلاعات دریافتی حاکیست که نیروهای نظامی آمریکا رفت و آمد تروریستها را در مرز بین عراق و سوریه تسهیل کرده اند و از نفوذ این تروریستها به داخل صحرای الانبار نیز چشم پوشی می کنند.

رئیس شورای نجات استان الانبار بر ضرورت عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از مرز عراق و سوریه تاکید کرد و گفت: پرونده امنیتی مرز عراق و سوریه باید به ارتش عراق و الحشد الشعبی سپرده شود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع نظامی عالی رتبه از بیرون بردن دو فرمانده داعشی از منطقه توسط بالگردهای آمریکا خبر داد.

پیش تر نیز بارها رسانه های معتبر عراقی و منطقه ای از اقدام بالگردهای آمریکایی در تامین سلاح یا آذوقه و نیز جابجایی سرکردگان داعش و یا نجات آنها از صحنه های درگیری با ارتش های ملی در عراق و سوریه و یا نیروهای مقاومت اسلامی خبر داده اند. 

نیروی الحشد استان الانبار نیز پیش از این نسبت به طرح آمریکا برای آشفته کردن ثبات و امنیت مناطق غربی این استان هشدار داده بودند.

روز یکشنبه نیز یک منبع امنیتی در استان الانبار در یک گفتگوی خبری از استقرار و تحرکات غیرمنتظره نیروهای آمریکایی در امتداد مرز عراق و سوریه خبر داده بود. 

وی افزود: نیروهای آمریکایی به طور ناگهانی و بدلایلی ناروشن در مناطق بیابانی شهرستان الرطبه و القائم در نزدیکی نوار مرزی با سوریه و دیگر مناطق غربی استان الانبار مستقر شده اند. 

وی گفت: عملیات استقرار نیروها در آن مناطق همچنین با پرواز پر تعداد بالگردهای جنگی آمریکا همراه است. 

این منبع اضافه کرد: ستاد فرماندهی عملیات الانبار و الجزیره و دیگر دستگاه های امنیتی مستقر در مناطق غربی الانبار تا نقطه صفر مرزی، امکان جلوگیری از تحرکات نیروهای آمریکایی در امتداد نوار مرزی عراق و سوریه را ندارند. 

منابع رسمی عراق هنوز در این خصوص اظهار نکرده اند اما خط مرزی عراق و سوریه طی هفته گذشته شاهد برخی تحولات مهم از جمله حمله موشکی آمریکایی ها به یک مرکز استقرار نیروهای مقاومت عراقی در منطقه هم مرز با البوکمال سوریه بوده است. 

محافل سیاسی و رسانه ای عراق این اقدام را در راستای تلاش های آمریکا برای تضعیف حضور نیروهای عراقی در خط مرزی با سوریه تلاش آمریکا برای شکستن خط محاصره تروریست ها و احیای مجدد داعش عنوان کرده اند.