به گزارش پارس نیوز، 

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ضرب الاجل ۷۲ ساعته معترضان در مناطق جنوبی عراق  اظهار کرد: با نگاهی به روندهای موجود در عراق، باید چندین مولفه در مورد اعتراض‌های اخیر مورد بررسی قرار بگیرد. باید توجه داشت که عراق از لحاظ اقتصادی کشور قوی به شمار می‌رود اما تحمیل جنگ‌های متعدد از سوی صدام و تجاوز نظامی ایالات متحده به خاک این کشور در سال ۲۰۰۳ به انضمام دخالت‌های اقتصادی، سیاسی، و امنیتی آنها در عراق باعث شده تا مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمده و شرایط نامطلوب بر زندگی آنها غالب شود. بدون تردید ادامه زندگی در شرایط نامناسب، نیاز به حل مشکلات را بیش از پیش برجسته می‌کند؛ به عنوان مثال بخش‌های جنوبی عراق به خصوص استان بصره دارای منابع بسیار غنی نفت و انرژی هستند اما همچنان از اوضاع شکننده اقتصادی و فقر رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر حرکت مردم دقیقاً علیه خواسته‌ها و خط‌دهی‌های عربستان و آمریکا بود؛ چراکه آنها مانع تشکیل پارلمان غربی در بغداد شدند و چیزی نزدیک به ۲۰۰ نفر از نمایندگان، کسانی بودند که در راستای استقلال عراق گام برداشتند و این موضوع را باید یک دستاورد بزرگ برای عراق دانست. از این منظر کاملاً قابل پیش‌بینی بود که طیف مقابل به دنبال انتقام بیافتد، از این منظر است که اعتراض‌ها تا حدودی جهت‌دار شده و از ریل اصلی خود خارج شد. اصل تجمعات و اعتراض‌ها بر پایه کاهش خدمات‌رسانی، مشکل تامین آب و برق و برخی از مشکلات رفاهی و اقتصادی بود و وخیم شدن اوضاع باعث ادامه این موضوع شد و نهایتاً مرجعیت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و خواهان رسیدگی دولت شد. در مقابل به مردم هم هشدار داده شد که نسبت به پیوستن نفوذی‌ها در تجمعات خود آگاه باشند تا تخریب اموال عمومی و درگیری‌های خونین به آنها نسبت داده نشود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق با ورود به موقع در این بحران توانست تا حدود زیادی اوضاع را مدیریت کند، گفت: حیدرالعبادی با ورود به موقع خود و تخصیص بودجه مناسب برای این معضلات توانست تا حد زیادی اوضاع را آرام کند، اما واقعیت این است که پارلمان عراق هرچه سریع‌تر باید تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده و اوضاع را سر و سامان دهد. اینکه دیده می‌شود بخش زیادی از مطالبه‌گران به دنبال حذف و اسقاط شورای استان و محله هستند به نظر می‌رسد که این دسته از منتقدان به دنبال اهداف دیگری باشند؛ چراکه تمامی احزاب در انتخابات اخیر شرکت کردند و همگی منتظر تشکیل پارلمان و دولت جدید هستند اما در این بین شاهد هستیم که عده‌ای به دنبال خواسته‌های عجیب و غریب خود هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جریان‌هایی که در انتخابات اخیر شکست سختی را متحمل شدند، در وضعیت فعلی به دنبال ورود مجدد به عرصه بازیگری هستند. آنها همچنان در صدد تحت الشعاع قرار دادن انتخابات اخیر عراق هستند و دولت فعلی العبادی اگر این وضعیت را به جهت ضربه زدن به انتخابات قلمداد کند، بدون تردید با اخلالگران برخورد می‌کند و با گروه‌های ناشناس وارد گفت‌وگو نخواهد شد. بنابراین آنچه که مشخص است، فعالیت دولت در راستای حل مشکلات خواهد بود و سر و سامان دادن اوضاع را در دستور کار دارد. اما اگر قرار باشد این سناریوها به خیزش مجدد افراط‌گرایی و داعش منجر شود بدون تردید با آنها برخورد خواهد کرد.