به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: آمار و ارقام منتشر شده نشان می دهد انگلیس سال گذشته ارزش سلاح‌های صادراتی خود را به کشورهایی که در فهرست دولت این کشور در زمینه نقض حقوق‌بشر قرار دارند، تقریبا دو برابر کرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: بر اساس ارقامی که گروه فشار موسوم به پویش مبارزه با تجارت اسلحه به آن دست یافته است، دولت انگلیس سال 2017 برای قراردادهای فروش سلاح به ارزش یک و نیم میلیارد پوند مجوز صادر کرد در حالی که ارزش قراردادهای سال 2016 فقط 820 میلیون پوند بود.

بر اساس این اطلاعات، سلاح های انگلیس در سال 2017 به 18 کشوری که در فهرست ناقضان حقوق‌بشر قرار دارند از جمله عربستان، بحرین، مصر، پاکستان و همچنین رژیم صهیونیستی فروخته شد. سال 2016 تعداد کشورهای ناقض حقوق بشر که انگلیس به آنها سلاح فروخت 20 کشور بود.

در این میان به گفته این گروه، ارزش سلاح های فروخته شده به عربستان- که درگیر جنگی خونین در یمن علیه نیروهای انصارالله  است و بر اثر این جنگ هزاران غیرنظامی کشته و میلیون ها تن نیازمند دریافت کمک شده‎اند- به تنهایی به یک میلیارد و 130 میلیون پوند است.

اندرو اسمیت از پویش مبارزه با تجارت اسلحه به ایندیپندنت گفت: دولت ترزا می "فعالانه بسیاری از رژیم هایی را که بر اساس دیدگاه های لندن مسئول موارد وحشتناک نقض حقوق بشر هستند، مسلح و از آنها حمایت می کند."

وی افزود: "در این سیستم، نظارت بسیار ناچیز است و هیچ کنترلی بر اینکه این سلاح ها پس از خروج از انگلیس چگونه مورد استفاده قرار می گیرند، وجود ندارد. قراردادهای تسلیحاتی که امروز در مورد آن ها توافق می شود ممکن است تا سال ها باعث تشدید وحشیگری شوند. هم اکنون بمب ها و هواپیماهای جنگنده ساخت انگلیس نقشی محوری در ویرانی یمن که به سرکردگی سعودی‎ها انجام می شود دارند و دولت و شرکت های تولید سلاح در مورد اینکه این تجهیرات مرگبار چگونه مورد استفاده قرار می گیرند هیچ نظارت و ارزیابی انجام نداده اند. همیشه به ما گفته شده است که این سیستم کاملا دقیق و سختگیرانه است، اما هیچ چیزی فراتر از حقیقت نیست. این سلاح ها نه تنها ابزارهای کشتن را در اختیار ناقضان حقوق بشر قرار می دهد، بلکه حمایت سیاسی عظیمی را نیز به آنها می بخشد."

بر اساس فهرست منتشر شده در دفتر حقوق بشر وزارت امور خارجه انگلیس، اسرائیل در سال 2017 دومین خریدار بزرگ سلاح های انگلیسی بود و مجوز فروش 221 میلیون پوند سلاح به آن صادر شد.

این درحالیست که وزارت امور خارجه انگلیس هفته گذشته نقض قوانین بین المللی به واسطه اشغال کرانه باختری، شرق قدس و غزه و همچنین "سیاست برنامه‎ریزی شده برای گسترش شهرک‎ها (ی صهیونیست‌نشین)" را محکوم کرد.

بحرین در سال 2017 معادل 30 میلیارد و 700 میلیون پوند سلاح از انگلیس خریداری کرد. در همین سال واردات سلاح مصر از انگلیس شش و نیم میلیارد پوند و پاکستان 11.2 میلیارد پوند بود.  

سخنگوی وزارت تجارت بین المللی انگلیس گفت: "انگلیس یکی از قدرتمندترین سامانه های کنترل صادرات را در جهان دارد. ما موارد استفاده از هر یک از اقلام صادراتی را به دقت و به شکل مورد به مورد بر اساس معیارهای ملی انگلیس و اتحادیه اروپا بررسی می کنیم. اگر دادن مجوزی برخلاف این معیارها باشد، ما از دادن آن مجوزها خودداری خواهیم کرد."

وی افزود: "اکنون نیز در حالی ما از اتحادیه اروپا خارج می شویم، که دولت یکپارچگی و تاثیر سامانه اعطای مجوزهای صادراتی انگلیس را تامین و حفظ خواهد کرد."