به گزارش پارس نیوز، 

شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات، در واکنش به حضور «طارق صالح» برادرزاده «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور اسبق و مخلوع یمن در عدن اعلام کرد که مخالف حضور هرگونه نیرو از شمال این کشور در شهرهای جنوبی است و از همه طرف‌ها می‌خواهد به خواست مردم جنوب احترام بگذارند.

به نوشته پایگاه خبری «متابعات»، شورای انتقالی جنوب یمن طی بیانیه‌ای با حمایت از کمپین به راه افتاده در جنوب یمن مبنی بر رد حضور هرگونه نیروی نظامی شمال یمن در جنوب این کشور، اعلام کرد: این خواست مردم جنوب است و مربوط به امروز نیست بلکه از زمان حمله نظامی از شمال یمن به جنوب و اشغال آن در تابستان 1994، مطرح است.

در ادامه این بیانیه آمده است: موضع شورای انتقالی جنوب یمن ثابت است و مخالف هرگونه حضور نظامی نیروهای شمال یمن در خاک جنوب است و این مسئله‌ای است که ما آن را در دیدار با «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل و شمار زیادی از سفرای کشورهای دوست و برادر و تاثیر گذار در روند صلح، طرح کرده‌ایم.

این بیانیه شورای انتقالی جنوب یمن در حال صادر می‌شود که سرتیپ «طارق صالح» چند روز پیش در عدن خود را نشان داد و در یکی از پایگاه‌های نظامی مقابل نیروهایش سخنرانی کرد. این حضور برادرزاده علی عبدالله صالح در جنوب یمن، با واکنش‌های تند بسیاری از جنوبی‌ها مواجه شد و آنها خواستار اخراج طارق از جنوب یمن شدند.

طارق صالح یکی از مهمترین فرماندهان نظامی در دوره ریاست‌جمهوری عمویش بود که پس از کشته شدن عمویش در دسامبر 2017، به یکی از دشمنان انصارالله و همپیمانان امارات در عدن تبدیل شد.

نام این نظامی در یمن پس از اعلام موجودیت شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات و به ریاست «عیدروس الزبیدی»، بار دیگر در رسانه‌ها طرح شد به ویژه زمانی که الزبیدی در اواخر ژانویه 2017 در گفت‌وگو با فرانس‌24 از حمایتش از طارق صالح مقابل انصارالله خبر داد و از او و نیروهایش این‌چنین سخن گفت: تشکیلات مقاومت تحت رهبری طارق صالح علیه حوثی‌ها

وی در ژانویه 2018 در استان شبوة در جنوب یمن ظاهر شد و از ائتلاف عربی خواست که به جنگ در یمن پایان دهد و به میز گفت‌وگو بازگردد و اظهار داشت که مانند عمویش همچنان به تلاش برای برقراری صلح پایبند است.

در 4 فوریه 2018، طارق صالح در یکی از پایگاه‌های نظامی امارات در عدن ظاهر شد و از او در آنجا استقبال شد و بسیاری از حمایت‌های بی‌دریغ امارات از او و فشار آوردن بر «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن برای پذیرش تداوم حضور و فعالیت نظامی او در عدن خبر دادند.

اما برخی از گروه‌های مسلح در جنوب یمن مخالف این حضور بودند و وی را یک جنایتکار و خائن به ملت اعلام کردند.