به گزارش پارس نیوز، 

این پست از اکتبر 2017 تا کنون خالی بود.پیش از این مسعود بارزانی از سال 2005 تا اکتبر 2017 یعنی برای مدت 12 سال ریاست این منطقه را بر عهده داشت، اما برگزاری انتخابات غیرقانونی جدایی کردستان از عراق در سپتامبر گذشته، در نهایت به سقوط بارزانی از قدرت و کناره‌گیری اجباری وی از ریاست منطقه منجر شد.

نخستین بار در سال 2005 از طریق پارلمان منطقه کردستان عراق و دومین بار چهار سال بعد در سال 2009 با آرای مردمی به سمت ریاست این منطقه برگزیده شد.درحالی که طبق قانون محلی منطقه کردستان، دوره ریاست بارزانی باید در تابستان 2013 پایان می‌‌یافت، پارلمان محلی منطقه کردستان با توافق حزب دموکرات کردستان (پارتی) و حزب اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی)، این دوره را برای مدت دو سال تمدید کرد.در این توافق، مقرر شد انتخابات ریاست منطقه و همه‌‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیفتد.با پایان یافتن دوران دو ساله تمدید شده، انتخابات ریاست و همه‌ پرسی قانون اساسی برگزار نشد و دوره ریاست مسعود بارزانی برای مدت دو سال دیگر و این بار نه توسط پارلمان بلکه توسط شورای قضایی منطقه کردستان عراق تمدید شد. دیکتاتوری حزبی و تمایل خاندان بارزانی برای دایمی کردن ریاست خود بر منطقه کردستان عراق سبب بروز اختلاف‌های داخلی شدیدی در این منطقه و درخواست‌های مکرر احزاب مخالف برای کناره‌گیری بارزانی از این سمت شد.

در نهایت نیز شکست همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق که با پافشاری مسعود بارزانی در سپتامبر 2017 برگزار شد، سبب شد وی از سمت ریاست منطقه کناره‌گیری کند و عملاً این پست به دلیل برگزار نشدن انتخابات خالی بماند. اکنون درحالی پارلمان منطقه کردستان عراق، پست ریاست این منطقه را معلق اعلام کرد که قرار است پنجمین دوره انتخابات پارلمانی این منطقه 30 سپتامبر 2018 برگزار شود. نکته مهم این است که پارلمان چهارم منطقه کردستان عراق درشرایطی این تصمیم مهم برای معلق کردن پست ریاست منطقه را اتخاذ کرد که فعالیت این پارلمان پیش از این برای مدت دو سال توسط شخص مسعود بارزانی متوقف شده بود. تصمیم پارلمان اقلیم کردستان عراق از این نظر حائز اهمیت است که بر نظم سیاسی این منطقه تاثیر می‌گذارد. در صورتی که پارلمان پنجم منطقه کردستان تصمیم پارلمان کنونی را تایید کند به معنای حذف پست ریاست این منطقه و در نتیجه تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی خواهد بود. این اتفاق پیروزی سیاسی بزرگ احزاب منتقد منطقه کردستان نظیر جنبش گوران است زیرا این احزاب پیش از این بارها خواستار تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی شدند.

در همین زمینه، «محمود الشیخ وهاب»، از رهبران جنبش گوران گفته بود: «فراکسیون‌‌های گوران، جماعت اسلامی و تعدادی از افراد عضو در اتحادیه میهنی کردستان در تلاش‌ هستند قانونی در پارلمان منطقه کردستان برای لغو منصب ریاست این منطقه به تصویب برسانند زیرا دیگر نمی‌‌خواهیم تجربه گذشته از جمله اتخاذ تصمیمات یک جانبه توسط رئیس، تعطیل کردن پارلمان، سیطره رئیس بر منطقه کردستان و شدت گرفتن اختلاف‌ها با بغداد تکرار شود.»تصمیم پارلمان آینده مشخص خواهد کرد که برگزار نشدن انتخابات ریاست منطقه کردستان به قانونی همیشگی تبدیل می‌شود یا این که این تصمیم اکنون صرفاً به دلیل شرایط خاص زمانی که این منطقه با آن مواجه است، اتخاذ شده و کوتاه مدت خواهد بود.