به گزارش پارس نیوز، 

«ملابختیار» از اعضای دفتر سیاسی حزب «اتحادیه میهنی کردستان» طی یک کنفرانس خبری مشترک با هیأتی مشترک از ائتلاف الفتح و ائتلاف دولة القانون اعلام کرد که 93 درصد از نتایج شمارش دستی آراء موجود در صندوق‌های رای در کرکوک مطابق با نتایج شمارش الکترونیکی آراء بود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «رووداو»، طی این کنفرانس خبری مشترک، ملابختیار ابراز امیدواری کرد که دولت جدید عراق مشکلات پیشین را پشت سر گذارد و خطاهای پیشین را تکرار نکند و کلیه بندهای قانون اساسی عراق را اجرا نماید.

وی افزود: اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکراتیک کردستان با یکدیگر و با یک هیأت مشترک به بغداد خواهند رفت. مذاکرات با هیأت مشترک ائتلاف‌های الفتح و دولة القانون در اربیل با هدف تشکیل فراکسیون پارلمانی اکثریت برای تشکیل دولت پایبند به قانون اساسی و توافقنامه‌ها انجام شد.

از سوی دیگر «احمد الاسدی» رئیس هیأت ائتلاف الفتح اعلام کرد که مذاکرات مثبت بود و طی آن درباره تشکیل فراکسیون پارلمانی اکثریت رایزنی شد.

«حسن السنید» رئیس هیأت دولة القانون نیز گفت که دیدگاه‌ها در این مذاکرات نزدیک به هم بود و همه باید مسئولیت مرحله کنونی را برعهده گیرند تا دولتی ملی تشکیل شود. هیچ طرفی حق وتوی طرفی دیگر را ندارد.در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی، با بازشماری دستی آراء انتخابات اخیر عراق، تغییر چندانی در کرسی‌های اختصاص یافته به هر ائتلاف ایجاد نمی‌شود، اما این بازشماری از 12 تیرماه از استان کرکوک که بیشترین میزان شکایت را داشت، آغاز شد.

این بازشماری پس از تصویب اصلاحیه سوم قانون انتخابات در پارلمان و حکم دادگاه فدرال مبنی بر الزام بازشماری دستی کل آراء صورت می‌گیرد. شمارش اولیه آراء انتخابات عراق کاملا سیستماتیک و الکترونیک بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کمترین میزان خطا و دستکاری را تضمین می‌کرد اما در برخی از حوزه‌های رای‌گیری؛ شکایاتی درباره نحوه ثبت آراء و شمارش آراء صورت گرفت.

«محمد مهدی البیاتی»، از رهبران ائتلاف انتخاباتی «الفتح» عراق به رهبری «هادی العامری» چهارشنبه پیش گفت که «شمارش دوباره آراء در استان کرکوک حکایت از اختلاف فاحش بین نتایج الکترونیکی اعلام شده با شمارش دستی دارد». اما اکنون بختیار می‌گوید که چندان تفاوتی میان نتایج حاصل نشده است.