به گزارش پارس نیوز، 

استاد اقتصاد دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، دستاوردهای اقتصادی ترامپ را خیالی دانست و با تاکید بر اینکه جنگ تجاری آمریکا با قدرت های اقتصادی جهان برای اقتصاد این کشور زیان بار است، گفت: پیامدهای اقتصادی و سیاسی این جنگ، گریبانگیر دولت ترامپ خواهد شد.

دستاوردهای اقتصادی ترامپ خیالی است

«وارنر آنتویلر» استاد مدرسه تجارت «سادر» دانشگاه بریتیش کلمبیا روز پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا جنگ تجاری ترامپ را عامل از دست رفتن فرصت های شغلی در آمریکا دانست و افزود بر خلاف ادعای دولت ترامپ درباره بهبود وضعیت اقتصادی، شرکت های بیشتری از خاک آمریکا خارج شده و نرخ بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد.

این استاد کانادایی با رد ادعای برخی کارشناسان آمریکایی که دولت ترامپ را برای تجارت و اقتصاد آمریکا سودمند می دانند، ادامه داد: این ادعا در تناقض با جنگ تجاری است که او به راه انداخته است. این سیاست هیچ برنده ای ندارد و وقتی جنگ تجاری پیش می آید، دود آن به چشم همه خواهد رفت. 

آنتویلر اضافه کرد: نگاه ترامپ به تجارت جهانی برخاسته از چیزی است که من «نئو مرکانتیلیسم» می خوانم. نگاه یکجانبه وی تنها به کسری توازن تجاری می انجامد و اینکه این مساله نشان دهنده ضعف اقتصاد آمریکا و سوء استفاده دیگران از این کشور است. 

وی تاکید کرد: بر همین مبنا وی تعرفه های سنگینی برای آلومینیوم و فلزات کانادا و چین وضع کرده است. طرف های دیگر هم واکنش نشان داده و تلافی کرده اند. برخی تولیدهای آمریکایی دیگر به چین صادر نمی شود. این کالاها در چین گران شده و در عین حال آمریکا بازار آن را از دست داده است.

این استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا تصریح کرد: بر این اساس، دستاوردهای این سیاست ها خیالی است. شما در واقع نگاه کنید، متوجه می شوید که اقتصادهای جهان در بستر جهانی شدن رشد کرده و گسترش یافته اند و در همین بستر بوده که به شکوفایی رسیده اند. این مورد را از چین تا اندونزی و هند می بیند. 

آنتویلر با بیان اینکه کشورها در زمینه خاصی توسعه پیدا کرده و در تعامل با دیگر اقتصادها به شکوفایی می رسند، اظهار کرد: نگاه بسته ترامپ این موضوع را درک نمی کند که نمی تواند شغل های به قول وی دزدیده شده را به ایالات متحده بازگرداند زیرا اقتصاد جهان بر مبنای تعامل و جهانی شدن پیش می رود.

** پیش بینی افزایش بیکاری در آمریکا

ایرنا نظر این اقتصاددان کانادایی را درباره آمارهای دولت ترامپ مبنی بر ایجاد بی سابقه شغل در آمریکا و کاهش سطح بیکاری در این کشور جویا شد و پرسید که تا اینجا به نظر می رسد سیاست های اقتصادی وی موفق بوده است؟

آنتویلر پاسخ داد: آمارها و گزارش های منتشر شده درباره اشتغال نشان دهنده وضعیت خوب کلی اقتصاد و روند رو به بهبود آن از هنگام بحران اقتصادی سال 2008 است اما هنوز زود است که نتایج سیاست های تجاری ترامپ ملموس شود و بر جامعه تجاری آمریکا تاثیر خود را نشان دهد. 

وی گفت: نخستین نشانه ها البته در بازار بورس آمریکا خود را نشان داده است اما شاید یک سالی زمان نیاز خواهد بود تا نتایج آن بطور جدی مشخص شود.

این استاد دانشگاه کانادا افزود: از هم اکنون می بینیم که برخی شرکت ها در حال جابجایی تولیدات خود به دلیل تعرفه های تجاری وضع شده از سوی آمریکا هستند. شرکت آمریکایی هارلی-دیویدسون تصمیم گرفته است که خط تولید موتورسیکلت‌های خود را به خارج از خاک این کشور منتقل کرده و تولیدات خود را در اروپا گسترش دهد.

آنتویلر ادامه داد: آنها نگران تعرفه های بسیار سنگینی هستند که اروپایی ها وضع کرده اند. ترامپ البته خشمگین شده است اما این تازه آغاز کار است و باید منتظر رخدادهای مشابه و از بین رفتن فرصت های شغلی بیشتری در آمریکا بود. هر چقدر هم ترامپ التماس کند، آنها در آمریکا باقی نخواهند ماند، چرا که مساله انتخاب میان ورشکستگی و ادامه کار است.

وی درباره نتیجه بخش بودن تعرفه های وضع شده از سوی دولت کانادا ابراز تردید کرد و گفت: دشوار بتوان گفت که آنها تغییر سیاست های ترامپ را در پی داشته باشند. تعرفه های دولت کانادا، محصولات آمریکایی را هدف قرار داده است که در ایالت های طرفدار ترامپ تولید می شوند. 

استاد اقتصاد دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار کرد: ایالت محافظه کار کنتاکی، تولید کننده مشروبات الکلی است که هدف تعرفه های دولت کانادا قرار گرفته است. هدف، فرستادن این پیام به ترامپ بوده که تو را هدف قرار می دهیم و کار را در داخل برای تو مشکل می کنیم. 

آنتویلر یادآور شد: این ایالت ها از فرمانداران تا نمایندگانشان درد را احساس خواهند کرد و به ترامپ فشار خواهند آورد. به نظرم شرایط به سمت دشوار شدن برای دولت ترامپ پیش خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: وقتی معلوم شود که وعده های ترامپ برای افزایش اشتغال در داخل خیالی بیش نبوده است و شغلی به آمریکا باز نخواهد گشت، مساله برای وی پیچیده خواهد شد؛ نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده و فشار به طبقه کارگر بیشتر خواهد شد. 

این اقتصاددان کانادایی با بیان اینکه باید دید آیا ترامپ یک دندگی را ادامه خواهد داد یا اینکه به دلیل نارضایتی پایگاه اجتماعی خود تغییر سیاست می دهد، ادامه داد: به نظر برعکس ادعاهایی که می کند، وی اهمیتی به کارگران نمی دهد. 

**کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش قیمت دلار

ایرنا همچنین نظر این اقتصاددان را درباره تاثیر سیاست های ترامپ بر جایگاه بین المللی دلار جویا شد که آنتویلر گفت: این تحولات را بر ارزش دلار آمریکا بی تاثیر است. دلار آمریکا ارز اصلی ذخیره شده در بانک های جهان است، به باور من، خطر اینکه ارزش آن بطور جدی کاسته شود، پایین است. 

وی تصریح کرد: جنگ تجاری به دلار آمریکا و انحصار این کشور بر تبادل ارزی جهانی ضربه نخواهد زد. دیگر ارزهای جهانی همچون روبل، یورو و ین ژاپن در برابر دلار ضعیف هستند. همچنین چین که درگیر جنگ تجاری با ایالات متحده است، مبالغ هنگفتی دلار ذخیره کرده است و به هیچ عنوان آن را به بازارها سرازیر نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار بی ارزش شود. 

استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا اضافه کرد: به نظر من چین و دیگران به دنبال این نیستند که دیگر ارزها را جایگزین دلار کنند. در واقع نکته خنده دار این است که بحران اقتصادی در جهان ارزش دلار را بالا می برد که برای اقتصاد آمریکا و توان صادرات این کشور بد خواهد بود.