به گزارش پارس نیوز، 

این مجله هفتگی افزود: مدت زمان زیادی از وقتی که رهبران آمریکا پیش بینی ظهور طبقه متوسط در چین را می کردند و اینکه این طبقه، جامعه چین را به سوی دمکراسی سوق خواهد داد، نمی گذرد . در مقابل آن، رهبران چین از ضعف های کشورهای غربی استفاده کرده و فرصت های به دست آمده از چند دستگی در اروپا و ناتوانی سیاسی واشنگتن را برای رساندن چین به الگوی خود ساخته ثبات و توسعه اقتصادی توفیق حاصل کرده اند.

اشتباهی دیگر از سوی آمریکا، قانونگذاران آمریکا همواره شک داشتند که چین بتواند در فناوری به نوآوری برسد، آنها براین باور بودند که مثل اتحاد جماهیر شوروی، نظام اقتصاد دولتی چین به مانع برخورد خواهد کرد و نخواهد توانست به توسعه فکری وبه دنبال آن به توسعه اقتصادی برسد. در صورتیکه، چین از ناکامی های اتحاد شوروی درس گرفت.

اکنون چین مبالغ زیادی را صرف سرمایه گذاری در زمینه هوش مصنوعی کرده است و همچنین در زمینه علم رباتیک و نوآوری های مدیریت اطلاعات که تعیین کننده موازنه قدرت در آینده خواهد بود، سرمایه گذاری می کند.

شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد: چین باید به قدرت بزرگ فناوری تبدیل شود. او بارها به ضرورت عدم وابستگی به مالکیت معنوی خارجی تاکید کرده است.

نوآوری بومی و خودکفایی در زمینه فناوری، راهبرد توسعه اقتصادی چین را تشکیل داده است. برنامه تولیدات چین برای سال 2025 در چشم انداز رییس جمهور این کشور مبالغ متنابهی را برای یارانه از طرف دولت برای فناوری در نظر گرفته است.

روز هشت خرداد، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، چشم انداز اقتصادی چین را مورد چالش قرار داد. کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: برای تامین امنیت ملی، آمریکا سرمایه گذاری و صادرات فناوریهای مهم صنعتی را محدود خواهد کرد.

دولت ترامپ پیشنهاد تعرفه 25 درصدی برای پنجاه میلیارد دلار واردات فناوری چین به آمریکا را داده است از جمله تولیدات عمده ای که در برنامه تولیدات سال 2025 تعیین شده است. به عبارتی، مبارزه برای آینده برنامه ریزی شده است.

ترامپ در صدد است موازنه ظریفی در روابط آمریکا با چین ایجاد کند و تاکنون قدمهای دوگانه سبک و سنگینی برداشته. او مطابق با قولی که به رای دهندگان داده بود، برای جبران 375میلیارد دلار کسری تجارت خارجی موضع سخت تری گرفته است. او در مورد کسری تجارت با چین، به جای پکن، رییس جمهور سابق آمریکا را نکوهش می کند. او رییس جمهور چین را می ستاید و بارها به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اظهار ارادت کرده است.

اکنون سروصدای رویارویی با چین بالا گرفته است. هیچکدام از این دو طرف ، نمی خواهند درگیر جنگ تجاری تمام عیار شوند اما هر دوطرف فکر می کنند برای مذاکره، موقعیت قوی تری دارند.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا روز 12 خرداد برای مذاکره به پکن رفت. اما بعید به نظر می رسد ترامپ بتواند بدون اینکه پکن در مورد فناوری امتیاز بدهد، اعلام پیروزی کند و همچنین تقریبا غیرممکن است که رییس جمهوری چین چیز با ارزشی به ترامپ بدهد.اینجاست که خطر یک جنگ تجاری واقعی در شرف تکوین است.