به گزارش پارس نیوز، 

در گزارش احمد اوزومجو که از طریق دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه در اختیار شورای امنیت قرار گرفت، آمده است: دبیرخانه این سازمان انهدام 25 تاسیسات از 27 تاسیسات تولید سلاح شیمیایی را تایید کرده است و تخریب تاسیسات باقی مانده هنوز به تایید دبیرخانه نرسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از دو تاسیسات باقی مانده نیز تخریب شده است، اضافه کرد عملیات برای انهدام تاسیسات دیگر اعلام شده توسط جمهوری سوریه و تایید آن، منوط به شرایط امنیتی منطقه است.

مدیرکل سازمان منع سلاح شیمیایی با اشاره به انجام بازرسی ها بر اساس مصوبات شورای امنیت، ادامه داد نتایج تجزیه و تحلیل نمونه هایی که در طی این بازرسی ها گرفته شده، حضور مواد شیمیایی برنامه ریزی شده را نشان نمی دهد و تیم های بازرسی فعالیتی را مغایر با تعهدات کنوانسیون دریافت نکردند.

اوزومجو در گزارش خود سوالات مطرح شده از سوی این دبیرخانه را نیازمند پاسخ دولت سوریه دانست و اضافه کرده است: مدیر کل بار دیگر از مقامات سوریه درخواست کرد تا تمام اطلاعات لازم را برای توضیح مسائل باقی مانده در ارتباط با اعلامیه ها و تحولات بیشتر ارائه کنند که تا تاریخ 10 آوریل 2018 پاسخی دریافت نکرده است.

وی درباره اتهام استفاده از سلاح های شیمیایی در دوما در 7 آوریل 2018 هم اظهار کرد: کمیته حقیقت یاب همچنان به تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات موجود از جمله اطلاعات جمع آوری شده در طی دوره استقرار بازرسان این سازمان در سوریه، ادامه می دهد.

در حالی مدیرکل سازمان منع سلاح شیمیایی هنوز درباره اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در دوما اظهار نظر نکرده است که آمریکا، انگلیس و فرانسه به این بهانه، در اقدامی یکجانبه و بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل، در 14 آوریل 20187 (25 فروردین 1397) تاسیسات سوریه را که آنها مرتبط با سلاح شیمیایی دانستند، موشک باران کردند.