به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان، بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در بیانیه ای به نیابت از هیئت سوری شرکت کننده در کنفرانس بلندپایه روسای دستگاههای مبارزه با تروریسم کشورهای عضو سازمان ملل تحت عنوان "تقویت همکاری بین المللی برای مبارزه با خطر تروریسم متغیر" گفت: جذب و بسیج کردن تروریست ها از سراسر جهان یک پدیده لحظه ای نیست. سرازیر شدن دهها هزار جنگجوی تروریست خارجی به سوریه و عراق، پدیده ای بی سابقه در سطح جهانی خواه از نظر شمار این تروریست ها یا کشورهایی که این تروریست ها از آنجا آمدند، بود.

وی افزود: گزارش های سازمان ملل ثابت کرده است که دهها هزار جنگجوی تروریست خارجی از 101 کشور عضو سازمان ملل به عراق و سوریه سرازیر شدند. شمار تروریست های خارجی دارای تابعیت کشورهای اروپایی که در سوریه جنگیده اند، به تنهایی بالغ بر بیش از 12 هزار تروریست می شود. اکثر آنها از انگلیس، فرانسه، بلژیک، آلمان و اسپانیا آمدند.

الجعفری گفت: اگر دولت های کشورهای عضو سامانه های هشدار زودهنگام و مبادله اطلاعات در زمینه رصد این افراط گرایان را بکار می گرفتند؛ نیاز نبود که ما امروز در این سالن بنشینیم و بدنبال حل و فصل خطر بازگشت جنگجویان تروریست خارجی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت سورهی اطلاعات و اعترافاتی در اختیار دارد که همسو با گزارش های محرمانه و علنی شورای امنیت است و تایید می کند که برخی دولت ها و دستگاههای اطلاعاتی خارجی در ستهیل روند جذب و بسیج و حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزش جنگجویان تروریست خارجی دست داشته اند.

الجعفری گفت: مقابله با تروریسم به طول کلی و جنگجویان تروریست خارجی به طور خاص تنها از طریق گام های مشخصی امکانپذیر است. این گام ها در ایجاد یک سازوکار بین المللی اجرایی خلاصه می شود که نمایندگان دستگاهها و نهادهای ذیربط دولتی در امر مبارزه با تروریسم و تفکر افراطی در آن حضور داشته باشند و از جمله ماموریت های آنها، وضع گام های عملیاتی قانونگذاری، قانونی، اطلاعاتی، امنیتی، اجتماعی، آموزشی و تبلیغاتی باشد. باید پلیس اینترپول نقش اساسی در چارچوب این سازوکار از طریق فعال سازی سامانه های هشدار زودهنگام، پیشبرد روند تبادل اطلاعات، استفاده از بانک اطلاعات اینترپل و ایجاد مراکز هماهنگی و تماس مشترک بین کشورها برای تبادل اطلاعات درباره عناصر افراطی و تروریست خارجی داشته باشد.

وی افزود: دولت سوریه با همه دستگاهای ذیربط در مبارزه با تروریسم رویکرد بازی در زمینه تبادل اطلاعات و ارایه کارشناسی های لازم در این زمینه دارد اما این کار را تنها با دولت کشورهایی انجام خواهد داد که حاکمیت سوریه و استقلال و وحدت سرزمینی این کشور را محترم شمرده و روابط سیاسی و دیپلماتیک با سوریه براساس اصول قوانین بین المللی برقرار کنند که از جمله این اصول، عدم دخالت در امور داخلی سوریه و احترام به گزینه ها و اولویت های و خصوصیت های ملی این کشور است.

الجعفری با رد "اداعاهای معاون وزیر خارجه ترکیه در جلسه یاد شده"، گفت: هرگونه اقدام نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه، یک تجاوزگری نظامی به شمار می رود و همه نیروهای نظامی ترکیه در خاک سوریه ، اشغالگر هستند.

وی تصریح کرد: هزاران جنگجوی تروریست خارجی بویژه از آسیای میانه و اروپا با چتر بر فراز سوریه فرود نیامدند و با سفینه های فضایی از کرات دیگر نیامدند بلک از خاک ترکیه وارد سوریه شدند. آنها از مرزهایی وارد شدند که نیروهای نظام ترکیه و دستگاههای امنیتی آن مسئول تامین امنیت آن هستند.

الجعفری در پاسخ به "ادعاهای ترکیه" گفت: اگر آنطور که ادعا می کنید، در مبارزه با تروریسم جدی بودید؛ مرزهای خود را در طول سالهای گذشته به روی این تروریست ها که در خاک شما آموزش دیده و در پادگان های شما مسلح شدند، باز نمی گذاشتید و سپس آنها را با دولت های دیگری که همه آنها را می شناسند، به خاک کشور همسایه خود یعنی سوریه گسیل نمی داشتید تا دست به ریختن خون ملت سوریه و ویران کردن این کشور بزنند. کسی که علیه همسایگانش روی ترروریسم سرمایه گذاری می کند؛ در جایگاهی سیاسی و اخلاقی نیست که از مبارزه با خطر آن دَم بزند.