به گزارش پارس نیوز، 

انتخاب: مارک ان کاتز در لوبلاگ نوشت: فشار دولت ترامپ بر متحدان اروپایی در کاهش واردات نفت از ایران زمینه افزایش منافع روس ها را فراهم می کند. مهم ترین هدف دولت روسیه از دوران اتحاد جماهیر شوروی تا عصرپوتین تضعیف اتحاد غرب از طریق ایجاد شکاف بین آمریکا و متحدان اروپایی اش بوده است.

پوتین چه نفعی از تحریم‌های ضدایرانی می‌برد؟

در ادامه این تحلیل می خوانیم: اقدامات ترامپ در مورد ایران و سایر مسائل باعث شده که روس ها در دستیابی به هدف اصلی خود نزدیک تر شوند. اگر چه بسیاری از متحدان آمریکا در اروپا و خارج از خاورمیانه به حمایت از توافق هسته ای ادامه داده اند اما آن ها نسبت به تصمیم دونالد ترامپ در مورد اعمال تحریم علیه کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی دارند ناراضی هستند. اگر چه دو کشور روسیه و ایران در مسائل منطقه مانند سوریه با یکدیگر همکاری می کنند اما در حوزه صادرات نفت با یکدیگر رقابت دارند. این همچنین باعث تضعیف تحریم ها علیه روسیه نیز می شود.

روسیه از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران پس از انعقاد برجام که منجر به افزایش صادرات نفت می شد، ناراضی بود. اصرار ترامپ برای جلوگیری از صادرات نفت ایران مشکلات روسیه را رفع می کند. از طرفی، کاهش صادرات نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت می شود و از سوی دیگر باعث می شود مسکو به عرضه کننده جذابی برای کشورهایی تبدیل شود که به حرف های ترامپ برای قطع واردات نفت از ایران گوش کرده اند.

پس از درخواست توئیتری دونالد ترامپ برای افزایش تولیدات نفت به منظور حفظ قیمت، روسیه همراه با عربستان سعودی و امارات متحده عربی از این خواسته حمایت کردند. این فقط در خدمت رفاقت بیشتر پوتین با ترامپ است. ترامپ البته ممکن است نفهمیده باشد که تلاش برای کاهش صادرات نفت ایران می تواند باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود و حامیانش از این پس باید پول بیشتری برای آن پرداخت کند.

اگر ولادیمیر پوتین خود قصد تضعیف روابط آمریکا و متحدان غربی اش، افزایش صادرات نفت روسیه و بهبود روابط مسکو و واشنگتن را به صورت همزمان داشت، شاید به همه ی این سه مورد دست پیدا نمی کرد. اما اقدامات ترامپ همه ی اهدف پوتین را به جلو برده است. این موفقیت بزرگی برای پوتین است.

درحالیکه برخی ممکن است نظر متفاوتی در این باره داشته باشند، اما ترامپ شاید قصد پیشبرد منافع روسیه را نداشت، اما با خروج از برجام، اعلام اعمال تحریم بر غربی ها در صورت عدم توقف واردات از ایران تا نوامبر، چنین امری رخ داد. این نتیجه ی عواقب ناخواسته تمرکز ترامپ در جهت تضعیف ایران بوده است. البته ممکن است ناخواسته باشد، اما باید پیش بینی این روزها را می کرد.

در دوره پساجنگ سرد، به طور همزمان واشنگتن خود را در مقابل 5 دشمن اصلی یعنی چین، روسیه، کره شمالی ، ایران و جهادگرایان مسلمان سنی مانند داعش و القاعده می بییند. واشنگتن باید از تجربه دوران دولت بوش در زمینه تضعیف طالبان و صدام حسین درس بگیرد که این اقدام باعث تقویت اسلامی شد. به طور مشابه دولت ترامپ اکنون بر تهدید ایران تمرکز کرده است که در حال حاضر این اقدام جایگاه روسیه را تقویت خواهد کرد.

اقدامات دولت ترامپ بر روابط آمریکا با متحدان غرب صدمه زده و این مسئله تمام دشمنان را تقویت کرده است. اما ترامپ و حلقه درونی وی به نظر می رسد که نسبت به این موضوع بی توجه هستند و تا زمانی که آن ها در قدرت هستند بدون شک پوتین بیشترین سود را خواهد برد.