به گزارش پارس نیوز، 

«قاسم محبعلی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح شروط معارضان مسلح برای مذاکره با روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که وضعیت در جنوب سوریه بستگی به تجمیع نظرات اردن، آمریکا و اسرائیل داشته و این سه عنصر در آنجا نقش بسزایی دارند. به نظر می‌رسد که روس‌ها با توجه به شروط معارضان برای مذاکره، بیشتر به دنبال تفاهم باشند تا توافق؛ چراکه معارضان مسلح راهی به جز پذیرش نظر مسکو در این محور را ندارند. از جهتی دیگر ارتش سوریه تحت فرمان روسیه است و اتفاقاً روس‌ها طرف گفت‌وگو با قدرت‌هایی مانند اردن، اسرائیل و آمریکا هستند. بر اساس داده‌ها باید یک تفاهم کلی در آن ناحیه صورت بگیرد و اگر این موضوع عملیاتی نشود بدون تردید چالش‌های زیادی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: طرف‌های درگیر در سوریه (مانند اردن، آمریکا و اسرائیل) علاقه‌مند هستند تا ارتش سوریه منهای متحدانش در جنوب این کشور حضور داشته باشد و روسیه هم نقش مدیریت این موضوع را به عهده بگیرد. این در حالیست که پشت پرده حکایت از هماهنگی اردن و اسرائیل دارد و تل‌آویو هم در حال رصد لحظه‌ای این تحولات است. بحث دیگر منافع اردن و آمریکا در نواحی جنوبی سوریه است؛ به گونه‌ای که معارضان اعلام کرده‌اند بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» با اردن باید با مدیریت افراد غیر نظامی و تأمین امنیت آن از سوی پلیس روسیه انجام شود که دقیقاً مشخص می‌کند چرا وزیر خارجه اردن برای مذاکره با روسیه به مسکو سفر کرده است. به عبارتی دیگر آنها دقیقاً به دنبال دور کردن ارتش سوریه از مرز خود هستند.

این کارشناس مسائل غرب‌آسیا با اشاره به اشتیاق معارضان در جداسازی خود از حکومت دمشق گفت: معارضان اعلام کرده‌اند که نباید نیروهای ارتش سوریه و نیروهای امنیتی وارد مناطق تحت اشغال آنها در جنوب این کشور شوند. این دقیقاً نشان می‌دهد که آنها به دنبال خودگردانی مناطق هستند تا بتوانند بر اساس خواسته‌های گذشته خود نوعی استقلال نسبی برای خود دست و پا کنند. این وضعیت می‌تواند چالش‌هایی را بر سر مذاکرات معارضان با مسکو قرار دهد و مشخص نیست که سطح پذیرش روسیه از این خواسته‌ها چقدر است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آمریکا در مورد جنوب سوریه چه سناریویی در دستور کار دارد، بیان کرد: ایالات متحده در سوریه در چند جبهه متفاوت در حال فعالیت است اما باید توجه داشت که نگاه و سناریوی آنها برای شمال و شمال غرب سوریه کاملاً متفاوت از مدل کاری آنها در جنوب سوریه است. واشنگتن به دنبال آن است که در جنوب سوریه بتواند امنیت عمومی و پایدار برقرار کند که منشاء این موضوع تامین امنیت اسرائیل و همچنین حفظ اردن به نفع خود است. در بحث شمال سوریه بحث به صورت دیگری جلو می‌رود؛ چراکه در آن ناحیه کردها، ترکیه و سایر متحدان آمریکا حضور دارند که این مولفه‌ها کلیات این دو پرونده را تغییر می‌دهد. بنابراین در جنوب سوریه مطلوب تمامی طرف‌های درگیر، حضور ارتش سوریه با مدیریت روس‌ها بدون ایفای نقش متحدان دمشق است.