به گزارش پارس نیوز، 

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس امروز چهارشنبه پس از حدود یکسال، پیشنهاد دونالد ترامپ را برای حمله به ونزوئلا افشا کرد که مشاوران سابقش او را از این ماجراجویی و اجرای «سیاست زور و تفنگ» در آمریکای لاتین منصرف کرده اند.

آسوشیتدپرس در این گزارش درباره ترامپ که به رفتارها و تصمیم های جنجالی و ماجراجویی شهرت دارد، نوشته است: ترامپ در جلسه اوت سال گذشته در کاخ سفید در مورد اعمال تحریم ها علیه ونزوئلا، پیشنهاد حمله به ونزوئلا را مطرح کرد که با مخالفت مشاورانش مواجه شد.

این خبرگزاری آمریکاییی افزود: در این جلسه با محوریت بررسی تحریم ها علیه ونزوئلا، ترامپ در جمع مشاورانش این سوال را مطرح کرد «با توجه به اینکه ونزوئلا امنیت منطقه را تهدید می کند، چرا آمریکا نتواند به این کشور آشفته حمله کند؟»

به گزارش این رسانه آمریکایی، شرکت کنندگان در این جلسه از جمله رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و اچ آر مک مستر مشاور سابق امنیت ملی بودند که از این پیشنهاد ترامپ متحیر شدند.

یک مقام آمریکایی آگاه از جزئیات این جلسه خاطر نشان کرد: پس از مطرح شدن این پیشنهاد توسط رئیس جمهوری آمریکا، مک مستر و دیگر حاضران جلسه برای ترامپ تشریح کردند که چگونه اقدام نظامی می تواند نتیجه عکس دهد و اینکه هرگونه اقدام نظامی خطر کاهش حمایت ها از واشنگتن را در میان دولت های آمریکای لاتین همراه دارد.

اما رئیس جمهوری آمریکا نظر دیگری داشت. اگرچه مشخص شد ترامپ در ان مقطع زمانی به دنبال سازماندهی طرح های نظامی نبوده، اما وی به سابقه تاریخی موفق اجرای «سیاست زور و تفنگ» در امریکای لاتین از جمله حمله به پاناما و گرانادا در دهه 80 اشاره کرد.

آسوشیتدپرس عنوان کرد: ترامپ به رغم مخالفت مشاورانش همچنان این ایده را در سر می پروراند. روز بعد این جلسه در تاریخ 11 اوت ( 20 مرداد 96) رئیس جمهوری آمریکاد به دوستان و دشمنانش در مورد گزینه نظامی برای کنار گذاشتن نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا از قدرت گوشزد کرد.

ترامپ حتی در ان زمان با خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهوری کلمبیا در این رابطه صحبت کرد.

یک ماه بعد در سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ترامپ بار دیگر در مورد ایده حمله به ونزوئلا صحبت کرد. وی این بار در یک ضیافت شام با رهبرانی از امریکای لاتین از جمله رئیس جمهوری کلمبیا در مورد این مسئله سخن گفت.

یک مقام آمریکایی نیز تصریح کرد، در نهایت مک مستر، ترامپ را در جریان خطرات ناشی از حمله به ونزوئلا قرار داد.

دولت ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که به همه گزینه ها برای احیای دمکراسی و بازگرداندن ثبات به ونزوئلا فکر می کند. آمریکا با همراهی شرکایش ( کانادا و اتحادیه اروپا) در ماههای اخیر تحریم هایی را علیه برخی مقامات ونزوئلا اعمال کرده بود.

ونزوئلا ماههاست با بدترین چالش های اقتصادی و اجتماعی چند دهه اخیر از جمله کمبود مواد غذایی و دارو و همچنین تورم بسیار شدید روبرو بوده است. مادورو تاکید کرده کشورش درگیر یک جنگ اقتصادی تحت هدایت واشنگتن شده است.

به نظر می رسد انتشار این خبر پس از حدود یکسال از سوی خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، در راستای اهداف ترامپ مبنی بر ایجاد ترس در مخالفان و برجسته کردن غیرقابل پیش بینی بودن او صورت گرفته است.