به گزارش پارس نیوز، 

در حالی تحرک رسانه های غربی با هدف بهره گیری از بسترهای اقتصادی نقطه تمرکز قرار گرفته است که این رسانه ها محور های خود را بر بررسی ضعف های اقتصاد ایران، تاثیرگذاری سیاست خارجی دولت ترامپ و برجسته سازی ماهیت اعتراض ها قرار داده اند.

بازار تهران در حالی شاهد برخی اعتراضات محدود صنفی فعالان بازاری در روزهای اخیر بود که برخی رسانه های غربی در اقدامی یکسویه، این اعتراض های صنفی را تظاهرات گسترده توصیف کردند.

این رفتارهای رسانه های غربی متمایل به نهادهای ضد ایرانی که بعد از خروج آمریکا از برجام، مطالب ضد جمهوری اسلامی خود را با هدف ایجاد تشویش و نگرانی در بین فعالان اقتصادی به عنوان یکی از حساس ترین بخش های مرتبط با مردم افزایش داده اند، این روند را در روزهای اخیر با برخی اعتراضات صنفی تشدید کرده و سعی می کنند ضمن القای مشکلات اقتصادی در داخل کشور، ناامیدی در بین مردم ترویج دهند. 

این در حالی است که صندوق بین المللی پول در آخرین ارزیابی خود (ماه مارس - فروردین 97) ذخیره ارزی دولت ایران را 112 میلیارد دلار تخمین زده که به صورت مازادحساب جاری است. به اذعان خبرگزاری رویترز، این رقم نشان می دهد که تهران فشارتحریم های جدید آمریکا را به راحتی پشت سر خواهد گذاشت.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این رابطه تلاش کرده تا با یک نگاه تاریخی این اعتراض ها را مورد بررسی قرار دهد، در بخشی از گزارش این روزنامه با اشاره برنقش آفرینی بازاریان تهران و حمایت آنان از انقلاب اسلامی، تاکید می کند که این بازار با قدمتی چند صدساله اکنون وضعیت اقتصادی کشور را نامناسب می داند. نویسنده این روزنامه در ادامه گزارش به تحلیل وضعیت اقتصادی هفته های گذشته ایران نیز پرداخته و تلاش دولت روحانی در کنترل تورم و بیکاری را مورد توجه ویژه قرار داده است.

این رسانه آمریکایی در حالی از کاهش رشد اقتصادی ایران و سقوط شاخص های اقتصادی صحبت می کند که بانک‌ جهانی در جدیدترین گزارش خود «چشم ‌انداز اقتصادی جهان» را منتشر کرد؛ این گزارش بهبود رشد اقتصادی ایران را پیش بینی کرده است.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران درهمایش سراسری قوه قضاییه تاکید کرد که 'درآمد امسال کشور در سه ماهه نخست نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته و در برابر آن مخارج ما تنها 44 درصد افزایش یافته و مجموع درآمد ارزی که امسال به خزانه واریز شده بیشتر از سال گذشته است'. 

بانک جهانی براساس برآوردهای گزارش های پیشین، اقتصاد ایران در سال 2017میلادی باید رشد 3.6 درصدی را تجربه می کرد،اما درگزارش جدید این نرخ به سطح 4.3 درصد ارتقا داده شده است.البته بهبود رشد اقتصادی ایران از نگاه «بانک جهانی» تنها منحصر به سال گذشته نبود.

براساس پیش‌بینی‌های این نهاد در سال 2018 اقتصاد ایران رشدی 4.1 درصدی را تجربه خواهد کرد؛ پیش‌بینی‌ که بالاتر از نرخ 4 درصدی گزارش پیشین است. برای سال‌های 2019و 2020 نیز پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران به ترتیب 4.1و4.2 درصد رشد خواهد کرد.

وال استریت ژورنال در پایان مدعی شده است که این اعتراضات با برخوردهای امنیتی به پایان رسیده است، در حالی که «عبدالعظیم رضایی» معاون سیاسی فرماندار تهران ضمن اشاره به اینکه تجمع صنفی به صورت مسالمت آمیز پایان یافت، تاکید کرد نگرانی از نوسانات بازار و احساس بلاتکلیفی ازجمله موارد مطرح شده توسط کسبه بازار است.

روزنامه نیویورک پست نیز در گزارش روز سه شنبه خود، اعتراض های صنفی را ناشی از سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران می داند.تحلیلگر این روزنامه معتقد است دو رویکرد در واشنگتن درباره ایران وجود دارد.نخست، گروه هایی که طرفداررایزنی و باز کردن مسیرهای دیپلماتیک با دولت ایران هستند و گروهی که به دنبال افزایش فشارهای اقتصادی هستند. به نظر این رسانه اکنون کفه ترازو به نفع گروه دوم چرخیده است.

خبرگزاری «رویترز» نیز در تحلیلی با عنوان «روحانی تحت فشار دولت ترامپ قرار نمی گیرد»، تلاش کرده است تا رخدادهای روز دوشنبه را نوعی رویارویی میان سیاست خارجی دولت ترامپ و سیاست های داخلی دولت روحانی نشان دهد. رویترز با گزارش ذکر شده به صورت ظریفی، فرایند عملیات روانی پیچیده خود در قبال دولت روحانی را پیگیری کرده. این در حالی است که رویترز بسترهای این عملیات روانی را در فضای اقتصادی ایران جست و جو می کند. 

اما شبکه تلویزیونی «فرانس24» با بزرگنمایی اعتراض های صنفی، این اعتراض ها را ناشی از تداوم بی ثباتی اقتصادی داخلی تفسیر می کند. این رسانه فرانسوی که اعتراضات چند روز گذشته را بزرگترین اعتراض صنفی خوانده، فضای روانی اقتصادی ایران را نشانه تحلیل خود قرار داده است.

شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی هم با پوشش اعتراضات صنفی بازاریان در ایران، محور و تمرکز خبری خود را بر تغییر سیاست دولت ایران و خروج هرچه سریعتر نیروهای مستشاری از سوریه قرار داده است. 

هریک از این رسانه ها، بخشی از محورهای خبری را در قالب اخبار پوششی و گزارش های خبری دنبال کرده اند. این محورها، طیفی از پوشش اخبار، بررسی ضعف های اقتصاد ایران، سیاست خارجی دولت ترامپ، سیاست داخلی دولت ایران، برجسته سازی ماهیت اعتراض ها و سیاست خارجی ایران در سوریه را در برمی گیرد. 

چارچوب ها و اهداف رسانه ای معمولا در یک روند سینوسی حرکت می کند، در چنین وضعیتی تحرک رسانه ای با هدف تاثیرگذاری و غلبه روانی انجام می شود. بنابراین، ابزار رسانه و هدف شکست اعتماد عمومی و امید به اینده درچارچوب های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی است. همانطور که رئیس جمهوری اسلامی ایران در همایش سراسری قوه قضاییه گفت، 'هدف آمریکا شکستن اعتماد و امید مردم به آینده است'. اما باید به این مولفه بیشتر توجه کرد، تلاش این رسانه ها درچنین روزهایی به این دلیل تشدید می شود که پیش از این بسترهایی برای آن در جامعه ایران شکل گرفته است و با ایجاد ثبات در حوزه های واقعی اقتصادی می توان تحرک عملیاتی این رسانه ها را به حداقل ممکن برساند.