به گزارش پارس نیوز، 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز از مسئولان اردن خواست تا مرزهای خود را به روی آوارگان سوری استان درعا باز کنند.

«لمی فقیه» معاون مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز چهارشنبه تأکید کرد که مخالفت تحقیرآمیز مسئولان اردن با اعطای اجازه به پناهجویانی که نیاز به کمک دارند نه تنها در تعارض با تعهدات قانونی و بین‌المللی است بلکه با اصول اخلاقی و انسانی نیز منافات دارد.

فقیه همچنین از اردنی‌ها خواست تا از دولت خود بخواهند به آوارگان سوری برای ورود به خاک اردن اجازه دهد.

به نوشته روزنامه قطری «العربی الجدید»، دیده‌بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد که از ۲۷ ژوئن تا کنون به دلیل نگرانی‌های امنیتی هیچ کاروان امدادرسانی از طریق اردن نتوانسته به سوریه وارد شود.

این سازمان به نقل از ساکنان نقاط مرزی اردن گزارش داد که شماری از آوارگان در امتداد مرز اردن مستقر هستند و به خانه و آب و غذای سالم نیاز دارند و سه تن از ساکنان درعا که در پی شدت گرفتن درگیری‌ها در استان درعا قصد ورود به خاک اردن را داشتند به دلیل بسته بودن مرز موفق نشدند وارد این کشور شوند.

با وجود تشدید درگیری‌ها در جنوب سوریه و مرز اردن دولت این کشور همچنان بر مخالفت با ورود آوارگان سوری به اردن تأکید دارد و در همین رابطه «عمر الرزاز» نخست‌وزیر اردن روز یکشنبه تأکید کرد که «ما بین حمایت از مرزها و جامعه خود و انجام وظیفه ارسال کمک‌های غذایی و پناه دادن به برادران سوری در داخل خاک سوریه توازن ایجاد می‌کنیم.»

الرزاز در جریان بازدید از مرز‌های شمالی همچنین ابراز امیدواری کرد که با حکمت و درایت بحران سوریه حل شود و ثبات و امنیت به این کشور همسایه بازگردد.

نخست‌وزیر اردن افزود که ما از شهروندان سوری در خاک سوریه حمایت خواهیم کرد و مرزهای ما باز اما تحت کنترل امنیتی است و در صورت نیاز شهروندان سوری برای درمان به بیمارستان‌های اردن انتقال داده خواهند شد.