به گزارش پارس نیوز، 

 

رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌های جداگانه به سران حداقل 10 کشور عضو ناتو به آنها درباره بی توجهی به تعهداتشان برای صرف حداقل دو درصد از تولید ناخالص ملی‌ کشورهایشان برای مصارف نظامی هشدار داد. از سویی دیگر ترامپ با اشاره به سازمان تجارت جهانی هشدار داد که اگر با آمریکا به صورت منصفانه رفتار نشود «کاری انجام خواهیم داد.»

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، دونالد ترامپ ماه گذشته میلادی نامه‌ای را به سران کشورهایی از قبیل آلمان، بلژیک، نروژ و کانادا فرستاده است. بنا بر این گزارش، وی در این نامه‌ها تاکید کرده که با گذشت بیش از یک سال از گلایه‌های خصوصی و علنی دولت آمریکا درباره اینکه برخی متحدان واشنگتن به اندازه کافی مسئولیت هزینه‌های دفاعی ناتو را نمی‌پردازند، اما آن‌ها اقدامی برای رفع این مسئله نکرده‌اند.

ترامپ هشدار داده که شاید به این موضوع پاسخ و واکنش نشان دهد و یکی از این پاسخ‌ها، ایجاد تغییراتی در حضور نظامی آمریکا در اقصی نقاط جهان باشد.

او در نامه‌اش به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نوشت: «ادامه تخصیص بودجه اندک در امور دفاعی، امنیت ائتلاف (ناتو) را تضعیف می‌کند و به دیگر متحدانی هم که قصد ندارند تعهداتشان در زمینه هزینه‌های نظامی را اجرا کنند، اعتبار می‌بخشد، چراکه دیگران شما را به عنوان الگو می‌بینند».

انتشار خبر ارسال نامه‌های ترامپ به سران ناتو در حالی صورت گرفته که وزیر دفاع آمریکا هم به همتای انگلیسی خود، هشدار مشابهی داده است. او هشدار داده در صورتی که انگلیس بودجه دفاعی خود را افزایش ندهد، فرانسه که مبالغ بیشتری به بخش دفاعی اختصاص داده، متحد شماره یک آمریکا خواهد شد.

ترامپ WTO را تهدید کرد

در همین حال تنها چند ساعت پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد، تعرفه های خودرویی آمریکا به صنعت خودروسازی خود آمریکا لطمه می زند و موجب اقدامات تلافی جویانه خواهد شد، ترامپ با اشاره به سازمان تجارت جهانی هشدار داد که اگر با آمریکا به صورت منصفانه رفتار نشود «کاری انجام خواهیم داد.» ترامپ گفت: «سازمان تجارت جهانی خیلی خیلی بد با آمریکا رفتار کرده و من امیدوارم آنها شیوه هایشان را تغییر دهند.»

این اظهارات پس از آن بیان می شود که سایت خبری آکسیوس گزارش کرده که دولت ترامپ پیش نویس مصوبه پیشنهادی ای را تهیه کرده که به دولت اجازه می دهد به اراده خود تعرفه ها را بالا ببرد و در خصوص نرخ های تعرفه ای ویژه با کشورهایی مشخص وارد مذاکره شود. این دو اقدام در صورت عملی شدن می تواند موجب نقض 2 مورد از مقررات بنیادین سازمان تجارت جهانی باشد.

ترامپ بدون ارائه توضیح بیشتر گفت، آمریکا «زیان عمده ای از سازمان تجارت جهانی برده است. ما در حال حاضر هیچ برنامه ای نداریم، اما اگر آنها رفتار مناسبی با ما نکنند، ما کاری خواهیم کرد.»

هفته گذشته، یک منبع نزدیک به ترامپ گفته بود، وی به صورت خصوصی از تمایل خود برای خروج از سازمان تجارت جهانی سخن گفته، اما این پیشنهاد جدی نبوده است.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت، ترامپ روی حل مشکلات تجارت جهانی متمرکز شده است، نه خروج از سازمان تجارت جهانی که پایه ای برای سیستم تجارت جهانی پس از جنگ جهانی دوم بوده است. وی مدعی شد: «چین و دیگر کشورها از سازمان تجارت جهانی به نفع خود استفاده کرده اند. ما بر روی درست کردن این سیستم متمرکز شده ایم.»