به گزارش پارس نیوز، 

 

«مایک پومپئو» در هفته های اخیر تمرکز ویژه ای را به مسائل شرق آسیا نشان داده و مجموعه سفرهایی را به کشورهای منطقه داشته است. تحلیلگران مهمترین هدف این سفرها را برطرف کردن نگرانی همپیمانان منطقه ای واشنگتن همچون توکیو و سئول عنوان کرده اند.

«دونالد ترامپ» پس از دیدار چند هفته قبل خود با رهبر کره شمالی وعده اعطای تضمین امنیتی به پیونگ یانگ و احتمال توقف رزمایش های مشترک را مطرح کرده بود. گفته می شود مقام های آمریکایی رایزنی های جدید خود را برای کمک به اجرای خلع سلاح هسته ای کره شمالی انجام می دهند تا شبه جزیره کره به صورت کامل و غیرقابل برگشت از سلاح هسته ای عاری شود.

قرار است تا چند روز آینده وزیر امورخارجه آمریکا بار دیگر سفری را به پیونگ یانگ انجام دهد و در زمینه مسائل توافق شده میان دو رهبر گفت وگوهایی را انجام دهد.

**فعالیت هسته ای مخفیانه پیونگ یانگ

به تازگی خبرهایی از کره شمالی در رسانه های جهان منتشر شد که باعث هراس ایالات متحده شده است. برخی رسانه های غربی همچون روزنامه «گاردین» با استناد به تصاویر ماهواره ای مدعی شدند تصاویر تازه نشان می دهند کره شمالی در حال گسترش سریع زیرساخت ‌های هسته‌ ای خود در «یونگ بیون» است. این امر در واقع تایید تحلیل هایی است که تاکید داشتند پیونگ یانگ برخلاف تصور آمریکا هیچ گاه از توانایی هسته ای خود دست بر نمی دارد. نشریه «تایم» به نقل از تحلیلگران با ذکر این موضوع، کنار گذاشتن زرادخانه هسته ای از سوی کیم جونگ اون را بعید دانست.

تارنمای شبکه تلویزیونی ان.بی.سی نیز به نقل از مقام هایی آمریکایی از ایجاد پایگاه های جدید هسته ای در کره شمالی خبر داد و نوشت: کار برای فریب آمریکا در برخی تاسیسات هسته ایی کره شمالی در زمینه تعداد موشک ها و میزان تسلیحات در حال انجام است. حتی در برخی پایگاه های مخفی این کشور بر میزان تولید سوخت سلاح هسته ای افزوده شد و رهبر این کشور هم تلاش می کند تا با پنهان کردن آن ها به توافق هسته ای با دولت ترامپ دست پیدا کند. علت آن است از یک سو پیونگ یانگ بیش از هر زمان دیگر خود را به امضای توافق با ترامپ نزدیک می بیند و از طرف دیگر حفظ سلاح هسته ای را برای ادامه بقای خود ضروری می داند.

ترامپ و کیم در نشست خود در مورد اقدام برای غیرهسته ای سازی منطقه توافق کردند اما برای آن توافقی را امضا نکردند. پس از آن ترامپ دستوری را صادر کرد تا رزمایش های نظامی این کشور در شبه جزیره کره متوقف شود؛ این موضوع مهمترین دستاورد رهبر کره شمالی بود.

به نوشته ان.بی.سی پیش از این هم گفته می شد که کره شمالی یک مرکز هسته ای اعلام نشده اضافی دیگر به جز یونگ بیون دارد که تاسیسات اصلی این کشور به شمار می رود. اکنون چند مقام دولت آمریکا به صورت غیررسمی تایید کرده اند که اطلاعاتی از افزایش فعالیت هسته ای پیونگ یانگ به دست آورده اند. مقام های اطلاعاتی آمریکایی هم اعتقاد دارند تحلیل های آن ها تلاش کیم برای فریب دادن دولت ایالات متحده را محتمل می داند.

گاردین هم نوشته است کره شمالی ظرفیت های غنی سازی اورانیوم در تاسیسات مخفی خود را برای ساخت سلاح افزایش داده است. این اقدام در تضاد با ادعاهای دونالد ترامپ قرار دارد که گفته بود «کره شمالی دیگر تهدید هسته ای نیست».

**پومپئو به دنبال اجرای سریع توافقات سنگاپور

در چند روز اخیر به ویژه پس از دیدارهای پومپئو با مقامات کشورهای شرق آسیا حرف و حدیث های فراوانی در زمینه انجام سفر وی به پیونگ یانگ در رسانه ها مطرح شد. اگرچه وی این سفر را تایید کرد اما وزارت امور خارجه آمریکا از تایید آن خودداری کرده است.

روزنامه انگلیسی گاردین سفر قریب الوقوع پومپئو به کره شمالی چنین ارزیابی کرد که وی امید دارد بتواند حکومت کره شمالی را به پذیرش تعهداتی مشخص در زمینه خلع سلاح هسته ای ناچار سازد.

به نوشته رویترز، پومپئو تاکید دارد تا سفر خود به کره شمالی را پیش از آن که فاصله زمانی آن با گفت وگوهای رهبران دو کشور بیشتر شود، انجام دهد. وزیر امور خارجه ایالات متحده در این سفر تلاش می کند تا مراحل اجرایی تعهداتی که در دیدار ترامپ و کیم مورد بحث قرار گرفت، طراحی کند.

دو بند اصلی در توافق رهبران در سنگاپور غیرهسته ای سازی شبه جزیره کره و مبادله اجساد سربازارن دوره جنگ کره بود و ماموریت پومپئو در سفر به کره شمالی تسریع در روند اجرای این دو خواسته آمریکا است. یکی از توافقات صورت گرفته میان ترامپ و کیم انتقال اجساد سربازان آمریکایی از کره شمالی به آمریکا بود.

به نوشته نشریه نیوزویک با گذشت چند هفته هنوز هیچ یک از بقایای سربازان آمریکایی که در دهه 1950 میلادی و پس از آن کشته یا زندانی شده بودند به مقام های آمریکا تحویل نشده است.

به گفته رسانه های آمریکایی وضعیت حدود 7700 سرباز ایالات متحده از آن زمان تاکنون نامشخص است و گفته می شود اکثریت این افراد در جنگ کره کشته شده اند. هفته گذشته حدود 100 تابوت چوبی به مرزهای کره شمالی ارسال شد اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. تعیین وضعیت افراد مفقودالاثر بحثی بود که پومپئو هفته گذشته مجبور شد در مورد آن به سوالات برخی نمایندگان سنا پاسخ دهد. به همین دلیل گفته می شود این یکی از موضوع های اصلی خواهد بود که پومپئو آن را با مقام های پیونگ یانگ مطرح می کند.