به گزارش پارس نیوز، 

یک رسانه خبری تحلیلی قطری، ضمن تاکید بر همراهی انگلیس و فرانسه با ائتلاف سعودی در نبرد الحدیده یمن نوشت، ادامه جنگ در این منطقه در سایه اعتقاد اهالی آن به مبارزه با اشغالگران ائتلاف سعودی نتیجه‌ای جز تشدید فاجعه انسانی ندارد.

 وبگاه عربی «العربی الجدید» در مطلبی با عنوان « نبرد الحدیده...کربلای حوثی‌هاست» جامعه بین المللی را به دلیل همراهی با ائتلاف سعودی در نبرد الحدیده در آواره ساختن شهروندان یمنی و اوضاع فاجعه بار انسانی در این منطقه شریک دانست.

به نوشته این منبع خبری نزدیک به قطر، در سحرگاه چهاردهم ژوئن جاری ائتلاف سعودی عملیاتی را موسوم به «پیروزی طلایی» برای بازپس گیری شهر الحدیده از دست شبه نظامیان حوثی کلید زد.

هر چقدر که داده‌های سیاسی موید این است که ائتلاف چراغ سبز حمله به الحدیده را از سازمان ملل گرفته بود تا شریان حیاتی حوثی‌ها [ارتش یمن و کمیته‌های  مردمی] را قطع کند اما در حال حاضر سخت است بخواهیم پیش‌بینی کنیم که این نبرد تا کجا پیش می‌رود و چقدر زمان برای یکسره کردن آن نیاز است.

اما آن همه عده و عدد نظامی طرف‌های درگیری الحدیده و روند تحولات نبرد و همچنین سخنرانی‌های آنها نشان می‌دهد که این یک نبرد فوق العاده است و مبارزه تا پایان ادامه دارد حال نتایجش هر چه که می‌خواهد باشد حتی اگر برای غیرنظامیان هم هزینه بردار باشد.

گروه حوثی [انصارالله] می‌داند که از دست دادن شهر الحدیده و بندر آن در وهله نخست به معنای جدایی این منطقه از شمال یمن و خشک شدن سرچشمه اصلی تامین مایحتاح جنگ در جبهه‌های مختلف نبرد است.

از همین رو نبرد الحدیده برای حوثی‌ها نبردی سرنوشت ساز است که بر اساس نتایج آن سرنوشت سیاسی خود در آینده را رقم می‌زنند در حالی که عربستان فرمانده ائتلاف عربی و امارات در نبرد الحدیده برای رسیدن به یک پیروزی دلچسب مبارزه می‌کنند حتی اگر این جنگ برای شهروندان یمنی هزینه بردار باشد چون قدرت‌های بزرگ نبرد الحدیده را فرصتی برای چپاول پول پیشتر از خزانه‌های کشورهای ائتلاف عربی می‌دانند.

امارات تلاش داشت یمنی‌ها را برای نبرد الحدیده متقاعد کند تا سرپوشی بر احساسات منفی یمنی‌ها نسبت به نقشه‌ها و مزدورانش در جنوب یمن باشد چون امارات نیاز به یک چتر قانونی دارد تا در زیر آن اهداف واقعی خود را از نبرد الحدیده پنهان کند و به اجبار مشروعیت عبد ربه منصور هادی متحد سرسخت خود را سرپوشی ضروری برای مشروعیت بخشی به نبرد آن در الحدیده دانست.

در همین راستا دولت امارات سفر منصور هادی به ابوظبی را ترتیب داد و توانست موافقت او را برای آغاز نبرد الحدیده جلب کند تا ریشه هر گونه مخالفتی از سوی متحدان بومی دولت مستعفی یمن که ضد اماراتی هستند در یمن خشک کند و به دنبال آن ترتیبات سفر منصور هادی به شهر عدن را پس از یک سال و نیم اقامت در ریاض را فراهم کرد.

به رغم اینکه امارات و عربستان پیشتر تصمیم خود را برای نبرد الحدیده گرفته بودند و برایشان فرقی نمی‌کرد که منصور هادی موافق این کار باشد یا نباشد اما رئیس جمهور مستعفی یمن و متحدانش در دولت مستعفی متوجه شدند که نتایج نبرد الحدیده هرگز به نفع آنها نیست و ساختار قدرت یمن در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد که بر روند نبرد تاثیرگذار خواهد بود.

اتفاق نظر جامعه بین المللی بر ضرورت خروج کنترل بندر الحدیده از دست شبه نظامیان حوثی عامل قطعی در تعیین زمان نبرد بود، قدرت‌های بزرگ و همچنین شورای امنیت از عملیات ائتلاف عربی در الحدیده حمایت کردند حتی روسیه که بارها مخالفت خود را با سوق دادن الحدیده به جنگ داخلی یمن مخالف بود اظهارات نماینده آن در شورای امنیت، اتفاق نظر جامعه بین المللی در خصوص یکسره کردن سرنوشت الحدیده را تایید کرد.

اجماع نظر بی سابقه قدرت‌های بزرگ بر سر این موضوع نشان داد که جامعه بین المللی بهترین ابزار برای برخورد با مقاومت حوثی‌ها را پیشبرد جنگ یمن به سطح دیگری از جنگ می‌داند که در نهایت منجر به اعمال فشار حوثی‌ها برای پذیرش مذاکره بر سر الحدیده می‌شود.

نهادهای بین المللی، امدادرسان و حقوقی فعال در یمن هم در این مسیر به دعوت از طرف‌های درگیر برای حفاظت از جان غیرنظامیان اکتفا کردند تا بدین ترتیب از مسئولیت اخلاقی خود نسبت به پیامدهای انسانی حمله به الحدیده شانه خالی کنند.

نقش انگلیس

انگلیس هم در آماده سازی نبرد الحدیده و به ویژه تعیین ساعت صفر آن نقش محوری و قابل توجهی داشته است  چون قبل از آغاز عملیات نظامی ائتلاف انگلیس به صراحت و به شکلی غیرمنتظره گفت که از سوی امارات این هشدار را دریافت کرده که ظرف چند ساعت دیگر حمله به الحدیده انجام می‌شود و آن هم پس از اینکه مهلت امارات به شبه نظامیان برای عقب نشینی از این شهر به پایان رسیده بود.

انگلیس به منظور سرپوش گذاشتن بر نقش سیاسی خود در آماده سازی برای نبرد الحدیده برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی تحولات الحدیده را خواستار شد که به دنبال آن دو نشست در همان هفته پشت درهای بسته برگزار شد و نخستین نشست به ارزیابی واکنش جامعه بین المللی نسبت به عملیات الحدیده  محدود شد چون شرکت کنندگان در آن به درخواست از دو طرف درگیری برای کاستن از تنش نظامی در این شهر اکتفا کردند.

انگلیس به این مساله اکتفا نکرد بلکه در حمایت از ائتلاف سعودی پیش رفت، به گونه ای که از تصمیم عربستان و امارات برای آزادسازی شهر الحدیده و بندر آن حمایت کرد از جمله اینکه «مارتین گیرفیتس»، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را که یک شهروند انگلیسی است برای اعمال فشار بر شبه نظامیان حوثی به خدمت گرفت تا روند مذاکره درباره تخلیه الحدیده در ازای توقف درگیری‌ها را مشخص کند و خروج امن مبارزان حوثی هم تسهیل شود همان گونه که جلسه شورای امنیت در دوازدهم ژوئن جاری حمایت مطلق انگلیس از ائتلاف را تایید کرد.

نماینده انگلیس در شورای امنیت گفتمان سیاسی و نظامی ائتلاف عربی را دنبال کرد و گفت که بندر الحدیده نباید منبع قاچاق سلاح ایرانی برای شبه نظامیان حوثی باشد و در عین حال به جامعه بین المللی اطمینان خاطر داد که بندر در طول درگیری‌ها باز می‌ماند.

موضع انگلیس از اشتراک منافع کشورهای بزرگ در یمن و توافق آنها نه تنها بر سر نوشت الحدیده بلکه در با جنگ و بحران یمن را نشان می‌دهد و اینکه سرسپردگی عربستان و امارات بر یمن را تایید کرده و آن را در خدمت منافع حیاتی خود می‌بینند.

شهر الحدیده با بندر و جزایر تابعه آن و همچنین موقعیت راهبردی آن که مشرف به دریای سرخ است محور تمرکز در صفحه شطرنج منافع بین المللی محسوب می‌شود و از همین رو این کشورها از عربستان و امارات برای یکسره کردن نبرد الحدیده حمایت می‌کنند.

عربستان و امارات می‌خواهند به هر قیمتی در این نبرد پیروز شوند و انگلیس هم از این فرصت برای انعقاد معاملات نظامی و تجاری با آنها بهره می‌گیرد تا سود آمریکا از معاملات تسلیحاتی با کشورهای ائتلاف بر سر سوریه را تلافی کرده باشد.

ورود فرانسه به نبرد الحدیده

همین موضوع فرانسه را نیز که تاکنون خود را از مشارکت نظامی یا لجستیک در جنگ یمن دور کرده بود وادار ساخت تا از ارائه کمک به امارات سخن بگوید و مسئولیت خنثی سازی مین‌های کاشته توسط شبه نظامیان حوثی در شهر الحدیده را برعهده بگیرد.

الخلیج الجدید نوشت: در محاسبات طرف‌های جنگ یمن و متحدانشان و کشورهای بزرگ حامی آنها باختی برای آنها در شهر الحدیده مطرح نیست هر طرفی سهم خود از نبرد را می‌گیرد از جمله شبه نظامیان حوثی که این نبرد را کربلایی می‌بینند که با اعتقادات دینیشان متناسب است.

دود آتش جنگ در الحدیده غیرنظامیان محاصره شده در این شهر و حومه آن فقط به چشم غیرنظامیان می‌رود و این وسط چیزی که جامعه بین المللی در نظر نمی‌گیرد و به آن توجه نمی‌کند این است که نبرد الحدیده هرگز مثل آزادسازی شهر عدن نیست. شبه نظامیان حوثی تا آخرین نفس مبارزه خواهند کرد کما اینکه اقدام ائتلاف در بازپس گیری شهر الحدیده هم شاید نتواند مقدمه‌ای برای ایجاد راه حل سیاسی در یمن باشد بلکه دستکم شاید گروه حوثی را به زور مجبور به پذیرش ورود به مذاکره در این مرحله کند.

اما بیش از یک میلیون یمنی در شهر الحدیده اعم از اهالی یا آواره‌ها هستند که از چهار سال پیش با آغاز جنگ در قحطی واقعی به سر می‌برند علاوه بر اینکه نبود شرایط انسانی در این شهر عواقبی غیر قابل پیش بینی دارد.

جنگ دایر در یمن و بخصوص در شهر الحدیده نشان می‌دهد که جامعه بین المللی و طرف‌های درگیر به نتایج حماقت خود نسبت به یمنی‌ها اهمیتی نمی‌دهد و برای به بار آوردن خرابی در یمن می‎تواند هر توجیهی بیاورد.