به گزارش پارس نیوز، 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که مسکو صلاحیت سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای تعیین و شناسایی عوامل حوادث شیمیایی در سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد

 «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) تأکید کرد، مسکو ساز و کار سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای مشخص کردن عوامل اصلی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، ریابکوف در این رابطه گفت: «البته ما عملکرد ساز و کار جدید موسوم به روش "توصیفی" در مشخص کردن مقصران اصلی حوادث شیمیایی در سوریه را قبول نداریم».

وی افزود، مسکو حتی تردید دارد که کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی صلاحیت ادامه کار حتی پس از تمدید حکم این سازمان را داشته باشند.

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «خیلی از مسائل به رفتارهای عملی یک گروه از کشورها [انگلیس، آمریکا و متحدانش] و دبیرخانه این سازمان بستگی دارد، اما خود دبیرخانه این سازمان نیز متأسفانه تحت نفوذ مخالفان ماست».

ریابکوف یک بار دیگر تصریح کرد: «روسیه صلاحیت سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای تعیین مقصر در رویدادهای شیمیایی در سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد».

وی ادامه داد، عواقب تصمیم اتخاذ شده در جلسه دیروز این سازمان «ممکن است بسیار سخت باشد که قطعا همینطور خواهد بود.»

معاون وزیر خارجه روسیه گفت، رأی روز گذشته در جلسه ویژه سازمان منع گسترش به طور جدی به کنوانسیون و همچنین خود این سازمان آسیب خواهد رساند. و بر خلاف تمام استدلال‌های مطرح شده توسط طرف روسی و علیرغم منطق مشخص در خصوص اینکه چنین تصمیم جدی نمی‌تواند صرفا از طریق رأی‌گیری درباره یک گزارش، آن هم تحت فشار آمریکا و انگلیس و کشورهایی که به آنها ملحق شده‌اند گرفته شود.

سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در جلسه روز گذشته به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس برای گسترش اختیارات این سازمان رأی مثبت داد.

این قطعنامه خواستار آن است که تیم حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی بتواند قادر به افشای نام استفاده‌کنندگان از سلاح‌های شیمیایی شود که با ۸۲ رأی موافق و ۲۴ رأی مخالف به تصویب رسید. 

 یک رسانه روس روز سه‌شنبه گزارش داده بود روسیه، ایران و سوریه با پیش‌نویس قطعنامه انگلیس برای گسترش اختیارات سازمان منع تسلیحات شیمیایی مخالفت کردند.