به گزارش پارس نیوز - «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه در دیدار با «عبدالله دوم» پادشاه اردن، درباره موعد اعلام «معامله قرن» سکوت کرد و در عین حال اظهار داشت که «پیشرفت‌هایی» در منطقه حاصل شده است.

«جارد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ، هفته گذشته سفری منطقه‌ای به همراه «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه ترتیب داد.

ترامپ در دیدار با ملک عبدالله در دفتر بیضی‌ شکلش در کاخ سفید، از پاسخ دادن به موعد اعلام طرحش، طفره رفت. «معامله قرن» طرح پیشنهادی ترامپ برای ایجاد صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها است.

ترامپ گفت: «می‌توانم فقط بگویم که (ملک عبدالله) می‌داند ما تلاش خوبی در خاورمیانه انجام می‌دهیم. پیشرفت‌های بسیاری در خاورمیانه حاصل شده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر با «وحشتناک خواندن توافق هسته‌ای ایران»، افزود: «این پیشرف‌ها در واقع با پایان دادن به توافق هسته‌ای وحشتناک با ایران در ماه می، آغاز شد. این توافق یک فاجعه بود. از زمانی‌که ما مُهر پایان به آن زدیم، امور متفاوت شده است».

از سوی دیگر، پادشاه اردن خاطرنشان کرد که راه‌حل تشکیل دو کشور تنها راه پایان دادن به منازعه فلسطین- اسرائیل است و این راهکار کلید برقراری امنیت و ثبات در منطقه ارزیابی می‌شود.

پادشاه اردن، از روز پنجشنبه برای انجام سفری رسمی، که مدت آن مشخص نیست، وارد واشنگتن شده است. به نظر می‌رسد «معامله قرن» محور این سفر باشد.

ملک عبدالله «افزایش تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح در منطقه، از طریق آغاز مذاکرات جدی و موثر میان فلسطینان و اسرائیلی‌ها را تا تحقق صلح عادلانه و پایدار» خواستار شد و «نقش مهم آمریکا در این زمینه را ستود».

اسرائیل از پذیرش مرزهای قبل از ژوئن 1967 به عنوان اساسی برای تشکل دو دولت و توقف شهرک‌سازی‌ها خودداری می‌کند. همین امر منجر به تعلیق مذاکرات از آوریل 2014 شده است.

واشنگتن به اعلام طرح صلح خود برای پایان دادن به منازعه فلسطین و اسرائیل، که به «معامله قرن» معروف است، نزدیک می‌شود.

در چارچوب طرح «معامله قرن»، حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود برای همیشه لغو می‌شود که بخشی از آنها در اردوگاه‌های نوار غزه ساکن هستند. دوم اینکه در این طرح قرار است حق فلسطینیان برای تشکیل دولت فلسطینی در کرانه باختری که طبق قطعنامه‌های سازمان ملل از آن برخوردارند برای همیشه از بین برود و به جای آن دولت فلسطینی بر نوار غزه به همراه الحاق بخش‌هایی از صحرای سینای مصر محدود شود و این بدین مفهوم است که در چارچوب این طرح تلاش خواهد شد تشکیلات خودگردان به این منطقه منتقل و بر آن حاکم شود.