به گزارش پارس نیوز، 

رئیس پیشین حزب اتحاد دموکراتیک با اشاره به خیانت آمریکا به کُرد‌ها اعلام کرد که این گروه آماده مذاکره با دمشق است. کما اینکه شورای سوریه دموکراتیک نیز همین مسئله را اعلام کرد.

به محض اینکه آنکارا از «نقشه راه» ترکیه با آمریکا بر سر شهر «منبج» سوریه خبر داد، گروه‌های کُرد از جمله «حزب اتحاد دموکراتیک» (PYD) برای مذاکره با دمشق اعلام آمادگی کردند.

«صالح مسلم» رئیس پیشین حزب اتحاد دموکراتیک در گفتگو با خبرگزاری آلمان تأکید کرد که کاملا و به صورت غیر مشروط آمادگی دارد با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ائتلاف کرده و امتیاز دهد؛ از جمله اینکه از رؤیای «رژآوا» دست بردارد. رژآوا نامی است که بر مناطق گسترده‌ای از شمال و شمال شرق سوریه نهاده شده که در تسلط کُرد‌ها قرار دارد.

وی درباره توافقات اخیر آمریکا و ترکیه گفت: «امیدوار بودیم که وضعیت تفاوت داشته باشد، ولی آنچه قرار بود رخ دهد، رخ داد. ما بر تصمیم آمریکا سیطره‌ای نداریم. آمریکایی‌ها بر اساس منافعشان تصمیم می‌گیرند... ما نیز ائتلاف‌هایی داریم که منافعمان آن را تعیین می‌کند. ما برده یا خدمتکار احدی نیستیم. ما سیاست‌های خود را داریم. اگر منافع ما با آمریکایی‌ها باشد با آنان حرکت خواهیم کرد. اگر با روس‌ها باشد با آنان حرکت خواهیم کرد. اگر با نظام [سوریه]باشد با آن حرکت خواهیم کرد».

وی با بیان اینکه همیشه کُرد‌ها از گفتگو استقبال می‌کرده‌اند، مدعی شد که تغییر در لحن بشار اسد، سبب شده است که کُرد‌ها خواستار مذاکره با دمشق باشند.

مسلم با بیان اینکه این گفتگو بدون پیش شرط خواهد بود، اظهار داشت: «ما خواستار سوریه دموکراتیک هستیم... نام‌ها تفاوتی ندارد. هر چیزی که حقوق کامل دموکراتیک را به ما بدهد برایش تلاش خواهیم کرد».

این مسئول پیشین کُرد با اشاره به سفر یک هیئت معارض به «قامشلی» و دیدار با عربها، کُرد‌ها و احزاب معارض و غیر معارض، درباره خنجر آمریکا به کُرد‌ها گفت: «پیشتر توطئه‌ای علیه عفرین صورت گرفت و به ترکیه تحویل داده شد... الان هم توافق آمریکایی-ترکی بر سر منبج صورت گرفته است، ولی در منبج شورای مدنی و نظامی دارد و اطمینان داریم که می‌تواند از خود دفاع کند».

وی در پایان اذعان کرد: «آمریکا از مناطقی که با خون نیروهایمان آزاد کردیم در مقابل منافعی که از ترکیه دارد، دست بر می‌دارد... این ظلم بزرگی بر ماست. همان طور که در عفرین رخ داد... ممکن است که ائتلاف ما فقط با یک حکومت نباشد».

در همین راستا، نهاد موسوم به «شورای سوریه دموکراتیک» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز تأسیس در پی گفتگو بوده‌اند و بر این باورند که گفتگو تنها راهکار بحران سوریه است.

این نهاد اعلام کرد که «به تهدید‌ها و اتهامات باطل علیه مقاصدمان توجهی نداریم. تلاش خود را برای مبارزه با تروریسم متمرکز کردیم... و زمانی که دولت سوریه در مذاکره را باز کرد، در موافقت با گفتگو بدون شرط تردید نکردیم و به اظهاراتی که درباره دیدار سوریهاست، نگاه مثبتی داریم».