وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد آغاز گفتگو در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را درباره مداخله جنجال برانگیز ترکیه در شمال سوریه درخواست کرده است. زیگمار گابریل در بیانیه‌ای اعلام کرد «من از دبیرکل ناتو درخواست کرده ام در نشست ناتو درباره اوضاع سوریه و شمال این کشور گفتگو شود». وی در عین حال از تعویق مجوز صادرات سلاح از آلمان به ترکیه خبر داد.

گابریل گفت: «دولت آلمان همچنان از عملیات نظامی در شمال سوریه بسیار نگران است و به همین دلیل است به همراه فرانسه تلاش می‌کند از افزایش تنش جلوگیری شود و دسترسی بشردوستانه و محافظت از غیر نظامیان میسر گردد». وی خاطرنشان کرد منافع امنیتی ترکیه در منطقه مرزی با سوریه باید مد نظر قرار گیرد. گابریل افزود «ما بار‌ها به دولت ترکیه گفته ایم برای آنکه بتوان به راه حل دست یافت، درگیری نظامی باید پایان یابد».

وزیر امور خارجه آلمان گفت: در حال حاضر کشورش تصمیم برای نوسازی تانک‌های لئوپارد (Leopard) ارتش ترکیه را که آنکارا درخواست کرده، به تعویق انداخته است. پس از استقرار احتمالی این تانک‌ها علیه‌ ی پ. گ، دولت آلمان از چند روز گذشته هدف انتقاد‌های شدید قرار گرفته است. این مقام آلمانی گفت: «برای دولت آلمان آشکار است که ما نمی‌توانیم به مناطق تنش سلاح تحویل دهیم و در آینده نیز این کار را نخواهیم کرد».