به گزارش پارس نیوز، 

ضیاء الاسدی مسئول دفتر سیاسی رهبر جریان صدر عراق به آتش سوزی انبارهایی که  صندوقهای رای در آن قرار داشت واکنش نشان داد و گفت: حادثه حریق انبارهای کمیساریای انتخابات در الرصافه تلاشی برای هدف قرار دادن آرای فقیران و محرومان است.

وی افزود: هر که عامدانه اقدام به آتش زدن کرده است  هدفش یا ابطال انتخابات بوده یا از بین بردن آراء. این هدف قرار دادن آرای فقیران و محرومان بوده است.

از سوی دیگر حسن توران معاون رئیس جبهه ترکمن عراق خواستار حمایت از صندوقهای رای در کرکوک و افزایش تدابیر امنیتی در این زمینه به منظور جلوگیری از تکرار آنچه بر سر آرای انتخاباتی در بغداد آمد، در کرکوک شد.

همزمان سعد کاکائی عضو شورای کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق گفت: آنچه در الرصافه رخ داد به مثابه جنایت شنیع ضد رای دهنده عراقی است و دست اندرکاران باید همه تدابیر لازم را در اسرع وقت به عمل آورند.

وی افزود: نتایج تحقیق تا به این لحظه مشخص نشده است و منتظر نتایج ارزیابی میزان خسارات ناشی از آتش سوزی هستیم. تصمیم ابطال انتخابات پس از این آتش سوزی در دست کمیساریا نیست بلکه به شورای قضایی و دادگاه فدرال عراق مربوط می شود. تصمیم پس از این مشخص خواهد شد که میزان خسارت و اینکه چقدر از آراء سوخته است، برآورد شود.

شایان ذکر است که قبلا سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق با اشاره به آتش سوزی در انبارهایی که صندوقهای رای در آن نگه داری می شد آن را عامدانه توصیف کرد.

وی افزود: جنایت سوزاندن انبارهایی که صندوقهای رای در منطقه الرصافه در آن قرار داشتند اقدامی عمدی و جنایتی از پیش طراحی شده با هدف مخفی کردن تقلب بوده است.

الجبوری از کمیته امنیت و دفاع پارلمان و دیگر نهادهای نظارتی این کشور خواست که جزییات را رصد و حقایق را برای مردم روشن کنند.

رئیس پارلمان عراق گفت: ما خواستار انتخابات مجدد پس از اینکه آشکار شد تقلب در انتخابات صورت گرفته است، هستیم.

گفتنی است که معاون رئیس کمیته امنیتی در شورای استانداری بغداد از وقوع آتش سوزی در  انبارهای متعلق به کمیساریای انتخابات عراق که آرای رای دهندگان انتخابات پارلمانی اخیر در آن قرار داشت خبر داد و اعلام کرد که این آتش سوزی صندوقهای رای را بلعیده است.

محمد الربیعی معاون رئیس این کمیته گفت: آتش سوزی که امروز در پایتخت رخ داد انبارهای وزارت بازرگانی را طعمه حریق کرده است. این انبارها از سوی کمیساریا از وزارت بازرگانی اجاره شده بود تا صندوق های رای در آن قرار داده شود. این انبارها تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشتند. حریق صندوق ها را طعمه خود کرد و این صندوق ها به طور کامل سوخت.