به گزارش پارس نیوز، 

«حمد بن جاسم آل ثانی» نخست‌وزیر سابق اردن گفت که برخی کشورهای «نزدیک به اردن» در اعتراضات این کشور با هدف اعمال فشار بر آن به منظور انجام «معامله قرن» نقش دارند.

«معامله قرن» طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل منازعه فلسطینی و اسرائیلی از طریق مجبور کردن فلسطینیان به امتیازدهی از جمله درباره شهر قدس اشغالی و زمینه‌سازی برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، است.

بن جاسم در صفحه توییتر خود نوشت : «امیدوارم آنچه در اردن رخ می‌دهد طرحی از سوی کشورهای نزدیک (به اردن) به منظور اعمال فشار بر این کشور امن جهت پذیرش معامله قرن نباشد.»

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست‌وزیر سابق قطر با اشاره به اینکه از درد و رنج ملت اردن اطلاع دارد، از ملت این کشور خواست تا به ویرانی‌های به وجود آمده در کشورهای اطراف خود نگاه کرده و به عبدالله دوم (شاه اردن) اطمینان کنند.

اردن از چهارشنبه گذشته به دنبال موافقت دولت با پیش‌نویس قانون جدید مالیات بر درآمد و ارجاع آن به پارلمان شاهد برگزار تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز است.

همزمان با این اظهارنظر، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، از دست داشتن ریاض، ابوظبی، قاهره، تل‌آویو و واشنگتن در تشدید اعتراض‌های مردمی در اردن خبر داد.

این روزنامه نوشته است که  آمریکا، اسرائیل و عربستان از مشارکت شاه اردن در نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در 18 می در استانبول بشدت عصبانی شدند؛ نشستی که برای بررسی تحولات فلسطین پس از انتقال سفارت آمریکا برگزار شد (و عربستان در سطح پایین در آن شرکت کرد).