به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی درباره وضع کاخ سفید در دوران دونالد ترامپ نوشت: سمت مدیر ارتباطات کاخ سفید از زمان خداحافظی هوپ هیکس، برای حدود دو ماه خالی مانده است. با این حال این سمت در عمل به صورت غیر رسمی از سوی  یک نفر پر شده است و آن فرد کسی نیست جز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا.

در این گزارش آمده است: ترامپ در ماه‌های اخیر به صورت غیررسمی وظایف بسیاری دیگر از کارکنان ارشد کاخ سفید را انجام داده است و همین امر باعث شده است افرادی که این سمت‌ها را در اختیار دارند صرفا به دنبال اجرای ایده‌ها و غرایز وی باشند.  این دقیقا همان کاخ سفیدی است که ترامپ دوست دارد.

ترامپ تعداد انگشت شماری از افراد ارشد را با خود وارد کاخ سفید کرده است که در مقایسه با دستیارانی که وی در طول سال اول دوره ریاست جمهوری وی داشت، به وی اعتقاد شخصی دارند و ضمن هماهنگ بودن با شخصیت و خلق و خوی تند وی، روی موفقیت سیاسی وی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

با این حال تغییرات در رده کارکنان کاخ سفید باعث نشده است ترامپ در برخی از اولویت‌های خود به پیروزی‌های فوری دست یابد. گفتگو‌های تجاری با چین بیشتر از آنچه که ترامپ انتظار داشت دشوار و پیچده شده است و یکی از دلایل آن نیز اختلافات میان کارکنان کاخ سفید است. ترامپ همچنین هفته قبل دیدار برنامه‌ریزی شده با رهبر کره شمالی را درباره خلع سلاح هسته‌ای به یکباره لغو کرد. لغو این دیدار پس از آن صورت گرفت که پیونگ‌یانگ از اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، و نیز مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، به شدت انتقاد کرد. با این حال ترامپ امیدوار است که این دیدار برگزار شود و مقامات کاخ سفید نیز اعتقاد دارند می‌توان به توافقی تجاری با چین دست یافت.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود آورده است: اعضای ارشد کاخ سفید در سال دوم ترامپ، یا اگر بخواهیم به زبان برنامه‌های تلویزیونی ترامپ بیان کنیم «فصل سوم»، بیشتر روی این مسئله متمرکز می‌شوند که تمایلات عجیب و غریب وی را مهار کنند و در کنار آن نیز فارغ از تبعات گوناگون، به دستیابی به چیزی که مد نظر وی است کمک کنند.

مجموعه مشاوران جدید ترامپ از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی، لری کادلو، مشاور اقتصاد، و رادولف جولیانی، وکیل شخصی وی، عموما نسبت به تیم قبلی، راحت‌تر و آسان‌تر با ترامپ هماهنگ شده‌اند. آن‌ها هم نسلی‌های رئیس جمهور ۷۱ ساله آمریکا هستند و در طول سال‌ها به سبب دفاع جانانه از ترامپ در برنامه‌های تلویزیونی حس قدردانی وی را برانگیخته‌اند و به رغم اینکه بعضا در برخی سیاست‌های خاص با وی اختلاف دارند با ترامپ همانند یک رئیس برخورد می‌کنند.

جولیانی ۷۴ ساله گفت: «رئیس جمهور دقیقا همان تیمی را که نیاز داشت در اختیار دارد.»

در ادامه این گزارش با اشاره به اتهام‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا به کارکنان کاخ سفید به انتشار اطلاعات محرمانه دولت او، آمده است: ترامپ اخیرا به دنبال پیدا کردن آن دسته از دستیارانی بوده است که بدون مجوز، اطلاعات زیانبار را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار می‌دهند.  به گفته یک مقام دولتی، ترامپ به صورت محرمانه و پنهانی، درباره این افشاگری‌ها با دستیاران خود صحبت کرده و درباره مقصران امر پرسیده و حتی به این مسئله فکر کرده است که «ممکن است یک نفر را به درس عبرت» برای بقیه تبدیل کرد. 

بنا به گفته یک فرد مطلع که در جریان گفتگو‌ها قرار داشت، زمانی که در ماه آوریل بولتون به عنوان سومین مشاور امنیت ملی ترامپ در پانزده ماه اخیر انتخاب شد ترامپ به وی یک دستور ساده ولی سختگیرانه داد و گفت: «جلوی افشا‌ها را بگیر و افشاگران را اخراج کن! » بولتون نیز شروع به اخراج برخی از کارکنان شورای امنیت ملی کرد و گفت ترامپ انتظار اخراج این افراد را داشت.

بولتون که از نیرو‌های اصلی راهبرد ترامپ درباره کره شمالی است تعداد افراد حاضر در نشست‌های گروهی درباره مسائل حساس امنیت ملی را کاهش داده است تا از این طریق با افشا و درز اطلاعات به بیرون مقابله کند. وی قبل از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران، نشست کمیته مدیران شورای امنیت ملی را تشکیل نداد. با این حال به گفته یک مقام ارشد دولتی، بولتون نشست‌های متعدد دیگری درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار و فرایندی میان سازمان‌ها و آژانس‌های مختلف دولت ایجاد داد.

ترامپ با کادلو هفتاد ساله نیز رابطه خوبی دارد و دلیل این امر تاحدی به خاطر این است که آن‌ها سال‌های طولانی با هم در نیویورک بوده‌اند. کادلو که جای گری کوهن را به عنوان مدیر شورای ملی اقتصاد گرفت تلاش کرده است برخی از تمایلات ملی‌گرایانه ترامپ را در مسائل تجاری تلطیف کند؛ به عنوان مثال وی در نشست‌هایی که برگزار شده است با تعرفه‌های مورد نظر ترامپ مخالفت کرده است. ولی به گفته مقامات دولتی، وی در بقیه مسائل با ترامپ هماهنگ است.

رودی جولیانی شیوه مدیریتی ترامپ را شیوه مدیریت داروینسیتی می‌نامد و می‌گوید: «رئیس جمهور می‌خواست افراد قوی را جایگزین افراد ضعیف کند. وی افرادی را با خود آورد و بر کار آن‌ها نظارت کرد، آن‌هایی که خوب کار کردند نظیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، ارتقا یافتند و آن‌هایی که ضعیف تشخیص داده شدند دیگر با وی نیستند.»

واشنگتن پست در ادامه نوشت: نتیجه این می‌شود که کاخ سفید همانند یک منظومه شمسی است که در آن رئیس جمهور به عنوان خورشید عمل می‌کند و دستیاران و مشاوران نیز به دور وی می‌گردند ولی خط گردش و مدار آن‌ها مشخص نیست. به عنوان مثال جولیانی اخیرا در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست درباره مسئله ایران اظهار نظر کرد که کلا خارج از حیطه صلاحیت وی در زمینه تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است.