به گزارش پارس نیوز، 

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی روز چهارشنبه مدعی شده ایران از سال‌ها قبل در حال پیشبرد برنامه‌ای به صورت مخفیانه برای توسعه فناوری‌های موشکی خود است.

 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی روز چهارشنبه مدعی شده ایران از سال‌ها قبل در قالب برنامه‌ای «مخفیانه» در حال پیشبرد برنامه‌ای برای توسعه فناوری‌های موشکی است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» خاطرنشان کرده  ارزیابی بسیاری از تحلیلگران اطلاعاتی غربی قبلاً این بوده که ایران کار بر روی موشک‌هایی با بُرد فراتر از منطقق غرب آسیا را رها کرده است. 

این روزنامه مدعی شده، در بهار سال جاری هنگامی که تیمی از محققان تسلیحاتی ایالت کالیفرنیا به بررسی برنامه‌های تلویزیون ایران برای گرامی‌داشت این دانشمند علوم نظامی پرداختند، انتظاری فراتر از شنیدن اطلاعات تاریخی، و در بهترین حالت جزئیات جدیدی از برنامه‌ای که مدتها پیش متوقف شده، نداشتند. 

نیویورک‌تایمز ادعا کرده این «محققان» متوجه شده‌اند ایران کار برای توسعه یک تأسیسات مخفیانه در قلب یکی از مناطق بیابانی ایران را ادامه داده و این تأسیسات هنوز هم دایر است.

محققان ادعایی برای چند هفته اقدام به دسته‌بندی تصاویر ماهواره‌ای از این تأسیسات کرده و متوجه شدند فعالیت‌ها در این پایگاه ظاهراً بر توسعه «موتورهای راکت پیشرفته» و «سوخت راکت» متمرکز است.  

نیویورک‌تایمز نوشته این امکان هم وجود دارد که این تأسیسات تنها به ساخت موشک‌های میان‌برد اختصاص داشته باشد که ایران هم‌اکنون هم آنها را در اختیار دارد. مطابق این ادعا، این احتمال هم مطرح است که این تأسیسات مربوط به یک برنامه پیشرفته فضایی باشد. 

روزنامه آمریکایی در ادامه این ادعا نوشته از تحلیل سازه‌ها و علامت‌های کشیده شده روی زمین در این تأسیسات می‌توان تا حد زیادی به این نتجیه رسید که ایران احتمالاً در این مکان مشغول ساخت فناوری‌های مربوط به موشک‌های دوربرد است. 

نیویورک‌تایمز این خبر را در شرایطی منتشر کرده که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خارج کردن این کشور از «برجام» خواستار توافقی جدید برای محدود کردن برنامه موشکی ایران شده است. 

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده هرگز تصمیم‌گیری درباره «قدرت بازدارندگی» خود و برنامه‌های دفاعی خود را در اختیار دیگران قرار نخواهد داد.